blog

Actieweken: zegeltjes sparen voor de ondergang

Restaurant 354

Ik ben in een dorp opgegroeid en daar werken winkeliers en ondernemers samen. Ze gunnen elkaar de handel. Naaien elkaar niet. Bloemen voor mensen die een nieuwe auto ophalen bij de garage, komen van de lokale bloemist. En zegeltjes die je bij het tankstation spaart, geven bij een volle kaart recht op een handdoek van die fijne winkel uit het dorp.

Actieweken: zegeltjes sparen voor de ondergang

Hoe spreken ze dat met elkaar af? Als de lokale supermarkt klanten wil laten sparen voor een dinerbon in een restaurant.

Supermarktman tegen restaurateur: ‘We willen onze klanten laten sparen voor een waardebon in jullie restaurant, laten we zeggen van €25. Jullie zullen daardoor best wel wat klandizie krijgen. Dus nou dachten we, zouden we die bonnen voor €15 kunnen inkopen? Dan hebben we er allebei wat aan. Wij maken goede sier met ene cadeau van €25 waar we maar €15 voor betalen en jullie hebben gasten die naast die €25 vast nog meer besteden. Deal? En het restaurant zegt dan: Ehm, oke!

Vandaag de dag weet iedere supermarktketen dat een horecaondernemer in principe met iedere deal akkoord gaat. die gaan de horeca dus helemaal niks betalen. Ha, ben je gek! De horeca mag zelf opdraaien voor de door de supermarkt ‘weggeven’ korting, en daarnaast vragen ze de horecaondernemer zonder schaamte ook nog eens 15 procent (!) commissie over het bedrag dat wel wordt afgerekend. Zo gek zie je het alleen in slechte maffiafilms. En bij ‘Jumbo avondjes uit’!

Deze week ontving ik van een restaurateur een presentatie met de uitleg van ‘Jumbo avondjes uit’.’ Het is lachwekkend simpel, tot het op de cijfertjes aankomt. Dat is een slide met onbegrijpelijke marges en tabellen. Het komt erop neer dat je met heel hard werken, heel misschien iets overhoudt. De rest geef je weg aan Jumbo. En – om over die 15 procent provisie geen misverstanden te laten bestaan – staat erbij: ‘Verplichte automatische incasso’.
Jumbo, Albert Heijn, Primera, Restaurantweek, Smulweek, Proefparade, Eet-die-tent-arm-
weken. Doe er niet aan mee. Héél misschien krijg je er een volle tent door, maar wat heb je daaraan als je er niks aan verdient? Je bereikt er alleen mee dat gasten wennen aan een prijsniveau dat niet normaal is. Jos Burgers zei het een keer zo: ‘Geef nooit korting! Want als je in een bepaalde periode niet zoveel verdient, kun je het dan ook maar beter niet te druk hebben.’\

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels