blog

Hoe je met muziekkeuze de eetervaring van de gast kunt beïnvloeden

Restaurant 61

Dat muziek van invloed is op de sfeer in een horecagelegenheid, dat begrijpen de meeste mensen heel goed. Onderzoekers uit verschillende disciplines ontdekken echter steeds meer over hoe ons eetgedrag en onze smaakbeleving beïnvloed worden door wat we horen. En dat gaat een stuk dieper dan een ‘gezellig sfeertje’ door een ontspannen dinner playlist.

Hoe je met muziekkeuze de eetervaring van de gast kunt beïnvloeden

In dit artikel duikt Wim van der Stelt van Mood Media in de meest opvallende wetenschappelijke ontdekkingen over de interactie tussen muziek en eten/drinken en hoe een ondernemer die relatie muziekkeuze eetervaring kan toepassen.

Wat gaan we eten?

Een recent Amerikaans onderzoek analyseerde de relatie tussen achtergrondmuziek in een restaurant en gerechtkeuze. De onderzoekers ontdekten dat Italiaanse muziek ertoe leidde dat vaker Italiaanse gerechten gekozen werden. Thaise muziek leidde ook daadwerkelijk tot een hogere verkoop van Thaise gerechten. Nu bied je zelf waarschijnlijk niet én Italiaans én Thais, maar het is wel duidelijk dat het slim is om de muziek af te stemmen op jouw keuken. Klanten bleken namelijk ook meer financiële waarde toe te kennen aan de gerechten door de bijpassende muziek.

Dit soort onderzoeken naar de relatie muziekkeuze eetervaring is de afgelopen decennia in tal van retail- en horecasettings uitgevoerd en de conclusie is telkens dezelfde: ons keuzeproces wordt sterk beïnvloed door omgevingsfactoren zoals geuren en geluid. Fascinerend is dat mensen dat zelf vaak niet geloven. Desgevraagd kan vrijwel niemand reproduceren waarom zij tot deze specifieke keuze gekomen zijn. Vrouwen blijken hier overigens wel ietsje beter in te zijn dan mannen.

Hoe gaan we eten?

Al in 1985 werd de link tussen het tempo van achtergrondmuziek en onze snelheid van handelen aangetoond. Deze onderzoeker ontdekte dat mensen langzamer gaan eten wanneer er langzamere muziek hoorbaar is. Sterker nog, gasten nemen zelfs minder happen per minuut wanneer er langzamere muziek gespeeld wordt in een restaurant.

Tegelijkertijd blijkt dat ook de uitgaven hierdoor veranderen. Bij langzamere muziek wordt er dus langer getafeld, wat resulteert in een gemiddeld hoger bedrag dat aan drank wordt uitgegeven. Bij snellere muziek blijven mensen korter, net als wanneer je de muziek helemaal uitzet. Het devies is dus: wil je de omzet per gast maximaliseren, draai dan langzame muziek. Liever elk tafeltje twee of drie keer bezetten? Kies dan wat snellere muziek.

Nederlands onderzoek toonde aan dat een ‘zachtere’ atmosfeer met relaxte muziek en gedimd licht leidt tot langzamer eten in een quickservice restaurant. Dit zorgt ervoor dat we eerder het gevoel hebben dat we vol zitten, waardoor we per saldo in zo’n sfeervoller restaurant een slordige 174 calorieën minder consumeren dan in de lawaaiige, felverlichte tegenhangers. Besef als horecaondernemer dat dergelijke aspecten een stevige invloed hebben op jouw gasten.

Hoe smaakt het?

Nu wordt het voor veel mensen écht fascinerend. Ons brein is namelijk niet in staat om alle zintuiglijke input die we ontvangen los van elkaar te analyseren. Dus wat doen we? We maken een soort mentale samenvatting van onze ervaringen. Verschillende zintuigen kunnen elkaars waarneming daarin vervormen.

Het meest praktisch werd dit aangetoond toen een onderzoeker ontdekte dat de smaak van wijn beïnvloed wordt door de muziek die je hoort tijdens het proeven. Speelde hij zware, intense muziek, dan rapporteerden zijn proevers dat hun wijn full bodied smaakte. Bij luchtige, lichtvoetige muziek vond men dezelfde wijn juist licht en fris. Uiteraard wist men niet dat herhaaldelijk dezelfde wijn geserveerd werd en slechts de achtergrondmuziek veranderde. En ook hier was men er uiteraard niet bewust van dat verschillende zintuigen door elkaar gehaald werden.

Vrijwel gelijktijdig ontdekten een ander onderzoeksteam dat tonen van verschillende frequenties (toonhoogten), invloed hadden op onze smaak. Zij bewezen dat dezelfde chocolade als bitterder wordt ervaren wanneer we lage tonen horen en juist zoeter bij hoge tonen.

Relatie muziekkeuze eetervaring

Er is meer onderzoek nodig om volledig te begrijpen hoe deze zaken werken, maar het kan lonen om als eerste te gaan experimenteren met muziek die specifiek bij verschillende gerechten is uitgezocht. Wie weet wat voor food-revolution je kunt ontketenen!

Later bleek ook dat onze smaakevaluatie van voedsel (vind ik dit lekker of niet?) mede bepaald wordt door de muziek die we horen. Echter, die invloed lijkt er vooral te zijn bij voedsel waar we een sterke emotionele band mee hebben. Het bleek namelijk dat fijne muziek ertoe leidt dat men chocolade lekkerder vindt, terwijl het geen invloed lijkt te hebben op de waardering voor paprika. Experimenteren dus!

Omnisensory dineren

Duidelijk is in ieder geval dat we smaak niet kunnen reduceren tot wat er op het bord ligt. Zullen we in het restaurant van de toekomst bij elk gerecht een eigen soundtrack horen? Wie weet! De horecaondernemer van de toekomst focust in ieder geval op een ervaring gericht op alle vijf de zintuigen. Omnisensory dineren noemen we dat!


Wim van der Stelt is sales director Benelux bij Mood Media

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels