blog

‘Niet iedereen wil het goedkoopste’

Restaurant 4988

W ij waren begin februari twee weken op een Canarisch eiland; zowel voor de horeca daar als voor mijzelf, dus vlak voor het seizoen. Het was nog niet zo druk en de meeste horecabedrijven waren half open. Waar let je dan op voor je ergens gaat zitten?
De meeste ondernemers hier denken dat het gasten vooral gaat om het eten en de lage prijs.

‘Niet iedereen wil het goedkoopste’

Menu-kaarten staan op bijna ieder terras op levensgrote borden in vier talen met landenvlaggetjes afgedrukt. En de laagste prijzen vet gedrukt met veel uitroeptekens erbij: FISH & CHIPS ONLY €6,95. Langs de boulevard precies hetzelfde, behalve bij één zaak. Daar hing helemaal geen bord, er was geen menukaart te zien, laat staan een prijslijst. Het enige wat je zag, was een ruim opgezet terras met verschillende loungestoelen, banken, maar ook een paar ‘gewone’ tafeltjes met stoelen. Veel groene planten, frisse kleuren, en mooi afgeschermd van de zeewind door hoge glazen terrasschermen. ‘Daar gaan we zitten’, riep ik enthousiast.

Het was aan het eind van de ochtend, we waren misschien wel de eerste gasten. Een vriendelijke man bracht ons van achter zijn hippe buitenbar een cortado, daarna een ‘cana cerveza’ en toen een tafel vol lekkere hapjes. Een lekkere beat op de achtergrond, de warmte van de zon… Heerlijk.  Bij het afrekenen vielen ons drie dingen op:
1. Het was hier niet zo goedkoop als bij alle andere zaken.
2. Dat vonden we helemaal niet erg.
3. Het terras was in tegenstelling tot de andere terrassen op de boulevard helemaal volgelopen.

Ik moest denken aan Noordwijk aan Zee, afgelopen zomer. Ik was als mystery guest op pad en zag iets leuks. Bij een van de zaken langs de boulevard stond een groot bord buiten: Mosselen met friet en drie sausjes €17,50. Ik keek binnen en het zat er lekker vol. Een paar honderd meter verder stond er bij een hippe strandtent ook een bord buiten: Mosselen met friet en drie sausjes €27,50. Wat denk je? Ook vol. Lang niet alle gasten komen voor de laagste prijs, er zijn meer gasten dan je denkt. 

Leestip: consument geeft meer uit in de horeca

Wouter Verkerk is eigenaar van Verkerk Bartstra, bureau voor gastvrijheid. Voor meer inspirerende blogs en boeken van Wouter Verkerk: www.wouterverkerk.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels