blog

Never judge a book by its cover

Restaurant 3134

W ist u dat in Nederland de meeste wijn, wel 75 procent, in de supermarkt gekocht wordt? En dat die wijn eenderde méér verkoopt als er een beestje op het etiket staat? In wijn heeft alles met marketing te maken. En ik zou liegen als ik zeg dat ik nooit in die kuil gevallen ben. Even die wijn kopen of proeven omdat het etiket zo leuk is.

Never judge a book by its cover
FOTO: DIEDERIK VAN DER LAAN

Maar naast marketing is de reputatie van een wijnboer minstens zo belangrijk als keuzefactor. Die reputatie wordt gemaakt door schrijvers, media én jouw vrienden. Waarom kopen er nog steeds zoveel mensen een 100 punten Robert Parker wijn? En waarom willen wij, sommeliers, die fles dan ook wel een keer proeven? Nieuwsgierigheid. We willen altijd nieuwe dingen proeven, ervaren. Juist die wijn met dat etiket of die reputatie moeten we proberen. Maar als sommelier is het ook belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Om af en toe eens een paar wijnen blind te proeven. Juist om te zien of die wijn net zo goed is als zijn reputatie.

>>Lees hier alles over Lotte Wolf

Zelf doe ik dit graag. Dan laat ik mijn mede-sommeliers bij restaurant Bridges wat wijnen blind inschenken en ik ervaar. Om te kijken welke ik het lekkerst vind. Of juist om te raden welke wijn of druivenras in het glas zit. Herken de wijn. Ook privé doe ik het vaak. Het zet je weer met beide beentjes op de grond, want vaak zit je ernaast! Hoeveel we ook weten, we weten eigenlijk nooit iets van wijn… Dat is ook het mooie. Wijn blijft verbazen en vernieuwen.

Etiket

Bij vin naturel wijnboeren gaat alles anders. Juist in Frankrijk en Italië waar ze door de wetgeving niets op het etiket mogen zetten. Omdat ze met ‘verkeerde’ druivenrassen werken, rassen die niet zijn toegestaan in het gebied. Of atypische wijnen maken voor de regio. Hierdoor mogen ze alleen bijvoorbeeld vin de France op het etiket zetten en geen regio of druivenras. Maar dit veroorzaakt een kettingreactie: vin de France is de nieuwe AOC. Soms is het druivenras gemaskeerd op het etiket te vinden. Maar negen op de tien keer moet je gewoon googlen of vragen om het te vinden. En vooral proeven! Des te leuker.

‘door tegendraadse wijnmakers
is vin de France de nieuwe AOC’

Deze nieuwe generatie geeft extra aandacht aan het etiket. Ze willen een statement maken. Want het mooiste is natuurlijk als de binnen én de buitenkant kloppen. Zoals Montevertine uit Chianti, met etiketten gemaakt door de kunstenaar Alberto Manfredi. De sangiovese heeft een smaakwaterval om u tegen te zeggen. Finesse, precisie, geschakeerd, geweldige zuren en een afdronk om een boek over te schrijven. Waanzinnig!


Lotte Wolf (30) was 6 jaar lang hoofdsommelier bij Oud Sluis*** en is nu wine director en maître bij restaurant Bridges van Sofitel The Grand in Amsterdam. Wolf maakt onder haar eigen naam wijn in Zuid-Afrika. Ze is als wijnexpert verbonden aan Misset Horeca en deelt in columns en blogs haar kennis, mening en ervaring.

 

Meer blogs van Lotte Wolf

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels