blog

U bent gast, maar wel ònze gast!

Restaurant 7398

Een barmanager die ik laatst sprak omschreef het zo: ‘Ik zeg altijd tegen mijn nieuwe medewerkers: We werken in dit kleine stukje horeca heel veel met elkaar samen. We zijn hier vertrouwd, we kennen de weg en we voelen ons hier thuis. Eigenlijk is dit gewoon ons huis.

U bent gast, maar wel ònze gast!
Wouter Verkerk

Als iemand van buiten dan voor even bij ons binnen komt, dan is hij onze gast. Net als dat er iemand bij jou thuis te gast kan zijn. Maar als er iemand in ons huis iets doet waar wij problemen mee hebben, dan is het dus ons goed recht en zelfs onze plicht daar als gastheer iets van te zeggen. Dat doen we thuis ook. Gastvrijheid heeft dus ook te maken met het aangeven van grenzen!’

Het was me uit het hart gegrepen. Veel gasten lijken soms namelijk te vergeten dat zij in andermans gebied niet geheel vrij zijn in hun gedrag. Dat er grenzen zijn en dat iedere gastheer of gastvrouw het recht heeft deze grenzen aan te geven. Gasten hebben dan wel soms de vreemde opvatting dat zij koning zijn, maar dan wel nog altijd in het territorium van de keizer. Dat zijn wij. Ook opvallend: mensen die hun mond vol hebben over ‘mensen die in ons land te gast zijn’ (ook al zijn dat heel vaak mensen die hier al jarenlang wonen en gewoon een Nederlands paspoort hebben) ‘moeten zich aan onze regels houden’. Blijkbaar gelden die regels dus voor alle soorten gasten maar niet voor henzelf wanneer zij een horecabedrijf bezoeken.

Een hartenkreet van ondernemer Véronique van Raamsdonk ging deze zomer viral op Facebook. Zij schreef al haar frustraties in een open brief aan een gast van zich af nadat deze zich had misdragen in haar bedrijf: haar medewerker geschoffeerd en ook nog had gedreigd een nare recensie te schrijven.

Bij het romantische beeld van een Herbergier stel ik me iemand voor die reizigers verwelkomt in zijn herberg als in zijn eigen huis. Die heeft voor iedereen een bed (desnoods zijn eigen), een glas en een maaltijd. Daar voelt iedereen zich veilig en dat heeft een reden: Je weet dat er wordt gehandhaafd. Als er iemand dronken wordt, agressief of bedreigend, dan gooit die herbergier diegene eruit; als het moet hardhandig. En stel nou dat zo’n idioot dan zou dreigen ‘een slechte recensie te schrijven?’ Nou dan weet ik wel wat die herbergier zou zeggen: ‘ Je doet maar! En nou wegwezen!’

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels