blog

Is uw restaurant al Instagramwaardig?

Restaurant 525

Volgens een reportage van de NOS is Instagram dé nieuwe tool om je restaurant op de kaart te zetten. Instawaardige restaurants doen er alles aan om gasten een kiekje van iets eetbaars te laten posten.

Is uw restaurant al Instagramwaardig?

‘Je moet minstens één fotogeniek gerecht op de kaart hebben’, adviseerde Roger Bloem, die food influencer was en bovenop de nieuwste trends zat in Amsterdam, Rotterdam en in Europa. 

Food influencer leek mij een mooie baan.

In de reportage kwam Ron Simpson aan het woord, eigenaar van The Avocado Show, een hippe tent in Amsterdam. ‘Wij denken eerst aan het design van het eten, en dan mag de chef-kok kijken hoe hij daar een tien van maakt’, vertelde Ron. Eerst het design, dan de smaak: het leek mij de wereld op z’n kop. Met het wezen van het vak had het volgens mij weinig te maken. Maar ik woonde dan ook niet in Amsterdam.

Instagram, freakshake
Dat het Instagramgedoe werkte, bewees de Corner Bakery. Ene Kae van reclamebureau A-sociaal had het suffe bakkertje van weleer 100 procent instawaardig gemaakt. Dé hit op Instagram bleek de freakshake – een babyroze milkshake bestrooid met discomix en een enorme donut met slagroom on top. In de NOS-reportage zag je gasten foto’s maken van het freakding.
Wel viel mij op dat het vooral jonge vrouwen waren die dat deden. Ook vond ik het opvallend dat hun posts op Instagram verdacht veel leken op hun vorige post van die gave handtas. Of van die nieuwe schoenen, die ellendig liepen maar er wel übercool uitzagen.

Toen viel bij mij het kwartje. De freakshake van de Corner Bakery was in de ogen van deze vrouwen helemaal geen gerecht, maar een vluchtige modeaccessoire waar ze hun Instagrambestaan meer bling mee gaven.

Als restaurant zou ik daar niet op bouwen, al zegt de NOS van wel.

Radboud Bergevoet is columnist en horeca-journalist

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels