blog

Een nieuwe realiteit

Restaurant 5251

Eigenlijk ging het een jaar of zeven geleden hetzelfde als nu. Eerst was er de schok, daarna de woede, toen de berusting en uiteindelijk een nieuwe realiteit en het creatieve ondernemerschap.

Een nieuwe realiteit

Zeven jaar geleden waren er ineens geen gasten meer in veel zaken. De schok: ‘Hoe moet dat nou met onze zalen als zelfs de gemeente hier niet meer komt vergaderen?’ Woede: ‘Kan dat zomaar allemaal? Ik bel een advocaat!’ Zelfbeklag: ‘Dat ons dat nou moet overkomen.’ Berusting: ‘Ik hoor dat iedereen er last van heeft, dus we moeten er het beste van maken.’ Ondernemerschap: ‘Hé, die kookworkshops die we organiseren in de zalen gaan steeds beter lopen, gouden greep!’

En toen ging het economisch veel beter en was er een enorm personeelstekort. Mede veroorzaakt door een imagoprobleem en relatief slechte arbeidsvoorwaarden. Eerst de schok: ‘Hoe moet dat nou, ik heb al drie advertenties gezet en nul reacties.’ Woede: ‘En al die werklozen maar op de bank liggen, ze zouden ze moeten verplichten bij ons te werken!’ Zelfbeklag: ‘Toen ik jong was, zou ik blij zijn met iedere gulden die ik kon verdienen, maar tegenwoordig zijn ze te lui om te werken.’ Berusting: ‘Maar als die jongeren hier niet meer willen werken, moeten we misschien zelf wel veranderen.’ En ondernemerschap: ‘Yes! Deze week vier sollicitanten op die advertentie met onze ‘à-la-carte-arbeidsvoorwaarden’.

Ondernemers worden gedwongen goed te kijken naar de nieuwe behoeften en wensen van medewerkers. ‘Wat moeten we doen om het ze weer aantrekkelijk te maken? Hoe moeten we veranderen?’ Aandacht (en eigenlijk gastvrijheid) is het sleutelwoord.
Wie het nieuws volgt, ziet nieuwe intinitiatieven van ondernemers: winstdeling, het afsluiten van een eigen cao, sportbootcamps, programma’s rond gezonde voeding, samen vrijwilligerswerk doen, een opleiding laten volgen, roosters in overleg en regelmatig een weekend vrij.
Of, zoals een ondernemer het zei: ‘Het was ook wel ergens goed voor, ik ben weer wakker! Het kwartje moest even vallen. Als ik een medewerker zag, dacht ik alleen nog maar aan wat hij me kostte en of hij wel hard genoeg werkte. Ik was vergeten dat hij ook nog mens was. En weet je, we doen nu echt veel anders, maar onder de streep maakt het niet eens zoveel uit.’ 

Leestip: De 7 gouden tips over personeel in de horeca

Wouter Verkerk van Verkerk Bartstra is horecatrendwatcher en coach van horecaondernemers en hun teams. Hij schrijft en ontwikkelt boeken, blogs en methodes op het gebied van gastvrijheid. Lezers van Misset Horeca krijgen met de code MIHO3 € 3,00 korting op bestellingen vanaf €15,00.

Reageer op dit artikel