fotoreportage

Wijnmaker Miguel A Torres op bezoek in Nederland

Restaurant 1210

Woensdag 7 juni was Miguel A Torres voor een kort bezoek in Nederland.  Voor een  geselecteerd gezelschap wijnjournalisten werd er op een oude sleper uit 1928, genaamd Dyos (Rederij Friedship) een wijnproeverij en een presentatie gegeven.

Wijnmaker Miguel A Torres op bezoek in Nederland

Namens Misset Horeca proefde John van de Ven van Gastropedia, de online culinaire databank voor horecaprofessionals, de verschillende wijnen. Ook de Cuvée Esplendor de Vardon Kennet 2013. Deze mousserende wijn bestaat voor 55% uit Pinot Noir, 40% uit Chardonnay en 5% Xarel·lo. Een hechte familieband en de ambitie om te blijven groeien, heeft ertoe geleid dat Torres is uitgegroeid tot één van de meest bekende en grootste wijnhuizen uit Spanje. Belangrijkste voorwaarden voor het wijnmaken is behoud van kwaliteit. Miguel & Jaime Torres richtten het bedrijf op in 1870 en stonden aan de wieg van vele verkooptoppers. De huidige president Miguel A. Torres, heeft het wijnbedrijf groot gemaakt door extra wijngaarden aan te kopen en mooie wijnen toe te voegen aan het assortiment. Op dit moment bezit de 5de generatie Torres ruim 2400 hectare, waarvan bijna 40% biologisch is gecertificeerd

Torres ‘Meest gewaardeerde wijnmerk’

Torres is door het prestigieuze Engelse wijnmagazine Drinks International voor de derde keer verkozen tot ’s werelds meest gewaardeerde wijnmerk in 2017.  Deze eerste plek is een erkenning voor hun continue inspanning om kwaliteitswijn te produceren, beginnend in de wijngaard en eindigend bij de gast in het glas. Het bedrijf geeft per jaar ongeveer 1 miljoen euro uit aan innovatieve projecten.

Duurzame wijnbouw

Het bedrijf voert al jaren een duurzame bedrijfsvoering.  Miguel A. Torres, voorzitter van Bodegas Torres, vindt het erg belangrijk dat Bodegas Torres zich aanpast aan de klimaatverandering en gebruik maakt van duurzame energie. In 2007 werd het Torres & Earth project gestart, waarin 10 miljoen euro is geïnvesteerd. Een van de belangrijkste doelstellingen is de CO2-uitstoot per fles in 2020 te verminderen met 30 % ten opzichte van het jaar 2008. Dat gebeurt door middel van o.a.

  • 20 % lichtere flessen, dat scheelt gewicht met transport.
  • het gebruik van een eigen bio-verbrandingsoven waar oud hout en afval verbrand wordt en omgezet in stroom.
  • zonnepanelen die 50 % van hun eigen stroom opwekken
  • bag in box wijn

Onlangs ontving het bedrijf de The Renewable Energy Implementation Award. Dit is een award voor bedrijven die hun ecologische voetafdruk verkleinen.

Torres wordt in Nederland vertegenwoordigd door Walraven & Sax.

Reageer op dit artikel