Amsterdam Week gigantisch succes

De Amsterdam Restaurant Week, waarbij 50 hoofdstedelijke toprestaurants van 5 tot en met 11 maart een drie gangen menu aanbieden voor 25 euro, is nu al een verpletterend succes. Tien minuten voordat Joop Braakhekke de reserveringswebsite in werking stelde afgelopen donderdagmiddag om 15 uur, sloeg de internetmachine al op tilt: meer dan 30.000 bezoekers.

Spitsuur in Amsterdamse restaurants
Vijf minuten nadat de reserveringen konden worden gemaakt, waren de bekendste zaken (zoals Le Garage, The Dylan, Amstel Hotel, Christophe) al volgeboekt. Om kwart over drie kreeg www.restaurantweek.nl al meer dan 500 aanvragen per seconde. De reserveringswebsite bleef spitsuur houden: om 16.00 uur waren alle restaurants voor vrijdag en zaterdag helemaal volgeboekt. In totaal zijn er binnen 3 uur meer dan 6.000 couverts geboekt voor ongeveer 3.000 gasten.

Culinair hoogtepunt
Vanwege de drukte op www.restaurantweek.nl was de website minder goed bereikbaar. Culinaire liefhebbers, die toch een tafeltje wilden bemachtigen, gingen daarom zelf naar restaurants bellen. Sommige restaurants en hotels bleven daardoor langdurig telefonisch in gesprek. In enkele gevallen gingen bezoekers zelfs bij de restaurants langs om te proberen een tafeltje te krijgen. Arne Altmann van restaurant Altmann aan de Amsteldijk had voor elke dag 70 couverts staan: 'Ik kreeg op een gegeven moment vier reserveringen per minuut. Twee uur later was zijn hele zaak volgeboekt: 7 maal 70 couverts is 490 couverts in twee uur.’ Nog niet deelnemende restaurants, zoals Janvier en Rosarium, melden zich nu ook aan vanwege het grote succes. Via de reserveringswebsite zijn de laatste beschikbare tafels te boeken, zoals onder andere bij De Roode Leeuw, Pulitzers en De Ondeugd.

Succes
Jeroen van den Brink, Managing Director Diningcity.com en initiatiefnemer van de Amsterdam Restaurant Week: 'Bijna 100% van de reserveringen is door Nederlanders gemaakt en niet door toeristen die in die week op bezoek zijn in Amsterdam. Dat betekent dus dat reserveringen zijn gemaakt door mensen die zullen terug keren en het niet als eenmalige actie zien. Een enorme opsteker voor de Amsterdamse horeca. Omdat niemand zo'n groot succes had verwacht, werden de restaurants verrast door de enorme drukte. Veel zaken zijn namelijk niet gewend om 300 reserveringen en zo'n 600 telefoontjes in een paar uur te verwerken. Het succes is dan ook niet onopgemerkt gebleven.'

Jaarlijkse culinaire manifestatie
De Amsterdam Restaurant Week moet uitgroeien tot een jaarlijks terugkerend evenement waar de ‘locals’ naar uitkijken en de culinaire liefhebbers uit het hele land voor naar Amsterdam komen. En wie wil er niet een leuke en smakelijke avond beleven voor een lage prijs. Deze culinaire manifestatie is een initiatief van DiningCity.com in samenwerking met Horeca Nederland. Het idee is komen overwaaien uit New York waar het een enorm succes is. Daar zijn voor de eerste twee maanden van 2007 zelfs al weer twee Restaurant Weeks georganiseerd.

Amsterdam Week gigantisch succes