Wijnbar wint terrein

Wijnbar wint terrein

In steden als New York en Londen is het al meer dan tien jaar een bekend verschijnsel, in Nederland nog in opkomst: de wijnbar. Na de eerste voorzichtige stappen van pioniers, wordt het succesvolle concept wijder verspreid in ons land.

Consumenten hebben steeds meer geld over voor een glas goede wijn, maar vinden vaak een hele fles teveel. Wijnbars bieden vaak een royaal assortiment wijnen per glas aan, en uiteraard kan daar een bijpassend hapje bij worden gegeten.

Na bewezen successen van de eerste in wijn gespecialiseerde barren in Amsterdam, waar pas in 2000 de eerste openging, schieten de initiatieven nu als paddenstoelen uit de grond.

Van Gerenommeerde restaurants die een loungeachtige ruimte inrichten, speciaal om van een glas mooie wijn te genieten tot eenvoudige eetcafés die het roer volledig omgooien en zich alleen nog richten op wijn.

Reden voor de populariteit is de gezonde eigenschappen van, voornamelijk, rode wijn. Vanwege de anti-oxidanten is wijn een stuk gezonder dan andere alcoholische drank, zegt vinoloog Cente Oostlander in dagblad De Pers.

Pepijn Kerstens, sommelier van cateringbedrijf Hete Peper zegt in dezelfde krant dat de vraag naar kwaliteitswijn onder consumenten groter wordt. Men heeft meer te besteden, en neemt geen genoegen met een glas lauwe huiswijn van drie euro. ‘In gewone cafés wordt goede wijn om zeep geholpen door slecht glaswerk of en verkeerde temperatuur. De keus is vaak beperkt en het personeel heeft te weinig kennis voor een goed advies.’

De eerste wijnbar in Nederland, Boelen & Boelen, opende in 2000 haar deuren in Amsterdam, terwijl in die tijd steden als Milaan, Parijs en Londen al over tientallen wijnbars beschikten. Die trend sloeg over naar New York, waar het nu stikt van de wijnbarretjes.