Forse stijging wijnomzet topzaken

Gasten in toprestaurants kiezen steeds vaker voor duurdere wijnen. De wijnomzet van deze eetgelegenheden is daarvoor fors gestegen. Gemiddeld is er ruim 13 procent meer uitgegeven aan wijnen.

Dat blijkt uit een enquête van de internetredactie van Misset Horeca onder toprestaurants in ons land. Daaruit blijkt dat er dit jaar gemiddeld 13,4 procent meer wijnomzet is gescoord dan vorig jaar. De omzetconsumptie is niet gestegen. Gasten kiezen vaker voor duurdere wijnen.

Raymond Prinsen van De Stenen Tafel in Borculo laat weten dat de ‘grote jongens’ van de kaart harder lopen dan voorheen. ‘We verkopen meer Puligny-Montrachet en Mouton Rotschild dan ooit’, aldus Prinsen. Désirée Bulten van De Beukenhorst in Winterswijk constateert dat gasten vaker flessen bestellen in plaats van glazen.

Prijslabel

John Beeren van De Bokkedoorns ziet nog een verschil. ‘We merken dat het gebruik van een volledig wijnarrangement bij een vijf- of zesgangenmenu enorm is gestegen. De mensen die kiezen voor één fles, nemen vaker een wijn van hoge kwaliteit met een hoger prijslabel’.

Naast gestegen wijnomzetten merken de toprestaurants ook aan andere zaken dat het economisch beter gaat in ons land. De besteding per couvert is hoger, meldt Paul van Staveren van Hof van Sonoy in Blokzijl. Thérèse Boer van De Librije constateert dat de bezetting in het Zwolse driesterrenrestaurants nog beter is.

Bijverkoop

Edwin Raben van Landgoed Wolfslaar in Breda merkt dat gasten open staan voor bijverkoop. Raben: ‘Een glas port bij de kaas, meer champagne als aperitief. Je kunt makkelijker meer verkopen, als je de suggestie doet’.

Ron Blaauw stelt vast dat zijn restaurant in Ouderkerk aan de Amstel in trek is. ‘Mensen willen kosten wat het kost bij je eten. Als het vol zit, vragen ze wanneer er plek is. Verder heel veel aanvragen om bij mensen thuis te koken’, aldus Blaauw.

Aan de mini-enquête namen twintig restaurant deel, allen geplaatst in de top-100 van Lekker.

Forse stijging wijnomzet topzaken