Verdeelde reacties op prijzenplan Van Eeghem

Verdeelde reacties op prijzenplan Van Eeghem

Het plan van restaurantexpert Leo van Eeghem om yieldmanagement toe te passen in restaurants, zorgt voor verdeelde reacties. Uit een mini-enquête blijkt dat vijftig procent voorstander is van het werken met verschillende prijzen in restaurants. De andere helft vindt het maar niets.

Sectorvoorzitter Restaurants van Koninklijk Horeca Nederland (KHN), Leo van Eeghem, meldde vorige week op een plan te broeden om prijsdifferentiatie in restaurants op grote schaal toe te passen. Doel van zijn plan is om daluren aantrekkelijker te maken. Binnenkort zal Van Eeghem zijn plannen ontvouwen.

De internetredactie van Misset Horeca kreeg diverse reacties binnen op een oproep om te reageren op dit plan. Daaruit blijkt dat restaurateurs niet direct staan te springen voor de invoering van yieldmanagement in restaurants.

Zo meldt Jos Verhagen van café restaurant De Wekker in Reusel dat consumenten niet meer weten waar ze aan toe zijn met het nieuwe prijssysteem. Ook wijst hij op de extra werkzaamheden voor restaurateurs. ‘Kleinere bedrijven moeten iemand in dienst nemen om nog meer administratie te verwerken’.

Calculatie

Timo Kok van restaurant ’t Binnenhof op recreatiepark De Weerribben in Paaslo juicht het plan juist toe. ‘In Noord-Nederland is het moeilijk om de mensen op doordeweekse avonden in een restaurant te krijgen. Ik heb goede hoop dat dit wel zal gaan met deze aanpassingen. Ik ben enthousiast en zal ook graag meedoen met dit experiment.

Roland Peijnenburg, eigenaar van toprestaurant De Zwaan in Etten-Leur, is helder over het plan: ‘Zeer goed idee!’. Eric de Bakker wijst erop dat het belangrijker is om winstmarges te verhogen, in plaats van alles uit de kast te trekken om de omzet op te schroeven. ‘We weten allemaal dat het product in de horeca niet zomaar de prijs heeft die de consument ervoor moet betalen. Hier is een uitgebreide calculatie aan voorafgegaan’.

Prijzenslag

Kees Overman: ‘Ik denk dat we meer gebaad zijn bij een werkelijke prijs-kwaliteit overeenkomst. Verder is de bediening vaak zeer ondeskundig. Doe daar eerst eens wat aan’. Nanka Toghyani: ‘Slecht idee, want dat wordt door de horeca onherroepelijk en ongetwijfeld weer aangegrepen om prijsstijgingen door te voeren. De dalmomenten worden heus niet goedkoper. Maar in de piekuren gaat men gewoon meer rekenen’.

Wat een vreselijk plan, stelt Nino de Boer van restaurant De Eetgelegenheid in Zaltbommel. ‘Nu het afdingen in Nederland gemeengoed is geworden, gaan wij dat dan ook bewerkstellingen voor restaurants. Volgens mij zet je daar een prijzenslag mee in werking’.

Lees hier alle reacties.