Prijs van kreeft keldert drastisch

Prijs van kreeft keldert drastisch

Door de afnemende vraag naar kreeft in Amerika als gevolg van de economische dip daar, is de prijs van de schaaldieren uit Canada het afgelopen jaar naar een dieptepunt geduikeld. Voor de horeca bedraagt de prijs ongeveer de helft van die van een jaar geleden.

Volgens Marcel van Breda, directeur van Schmidt Zeevis in Rotterdam, zou het zelfs zover kunnen komen dat kreeft binnenkort wordt aangeboden op de sparerib-manier: onbeperkt eten voor een vaste, lage prijs.

Dat is vooral te wijten aan het dipje in de Amerikaanse economie, meent Van Breda. De meeste Canadese kreeften zijn bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt. ‘Normaal wordt daar veel kreeft gegeten, maar de vraag loopt nu sterk terug. Daardoor zijn er gigantische voorraden en staan de prijzen op de wereldmarkt onder druk’, zegt hij in De Volkskrant.

Nieuwe oogst

Voeg daarbij de zeer lage dollarstand, en je weet waarom de prijzen van Canadese kreeft gekelderd zijn. Volgens het Productschap Vis betaalt de Nederlandse consument in de winkel nu 30 euro voor een kilo kreeft. Vorig jaar was dat nog 40 euro.

En dan zit er ook nog een nieuwe oogst aan te komen, zoals altijd rond deze tijd van het jaar. Het exclusieve schaaldier wordt zo dus ook voor jan-met-de-pet betaalbaar, verwacht Van Breda.

Hij is al in bespreking met verschillende restaurants die ‘kreeftenparty’s’ en zelfs ‘kreeftenfestivals’ willen organiseren, vertelt hij. ‘Dan kan een zaak zo honderd kreeften tegelijk wegzetten. Voor ons is dit heel goed nieuws.’

De helft

Hoeveel het prijsverschil met vorig jaar exact bedraagt, wil de groothandelaar uit concurrentieoverwegingen niet vertellen. Ook Sas de Koeijer, directeur van concurrent De Meulemeester in Yerseke, houdt daar angstvallig zijn mond over. ‘Maar de prijzen zijn ongeveer de helft van die van vorig jaar. Ik verwacht dat kreeft dit jaar in de kustplaatsen ook op de goedkope toeristenmenu’s staat.’

De Koeijer, die vooral levert aan ‘de betere viswinkel’, meldt nu al stijgende verkopen. ‘Wij leveren ook aan supermarkten in België. Daar zijn de kreeften deze week al in de reclame.’