Vmboklas wint kijkje in keuken Fifteen

Vmboklas wint kijkje in keuken Fifteen

Op uitnodiging van het Horeca Branche Instituut (HBI) mocht klas 2I van het Kennemer College uit Heemskerk in Jamie Olivers Amsterdamse restaurant Fifteen een middag ervaren wat het is om in een toprestaurant te werken. De klas won de eerste prijs in de landelijke vmbo-roadshow kennisquiz over de horeca.

Nadat Jan Henraat namens klas 2I de winnaarsbeker in ontvangst neemt, staken de scholieren op 12 juni onder begeleiding van Fifteens leermeester Bastiaan van Doesburg de handen uit de mouwen.

‘In Fifteen willen wij werkloze jongeren tussen de 16 en 24 jaar aan een horecabaan helpen’, zegt Van Doesburg. ‘Eerst gaan zij zes weken naar school en zes weken op stage, daarna komen ze bij ons te werken. Voor de meesten van hen is het een laatste mogelijkheid om iets van hun werkende leven te maken.’

De 14-jarige Jan Henraat is een van de leerlingen die heeft gekozen voor de richting Consumptief en hij ziet voor zichzelf een mooie toekomst weggelegd in de horeca. ‘Het lijkt me super om ooit een eigen restaurant te starten. Maar zover is het voorlopig nog niet. Eerst wil ik nog een mbo-vervolgopleiding horeca gaan doen. Daarna hoop ik onder begeleiding van een goede chef-kok de fijne kneepjes van het vak te leren. In de horeca leer je vooral door het te doen.’

Zijn klasgenoot Axel Martens wil net als Jan de horeca in. ‘Ik wil als kok gaan werken omdat het afwisselend is. Je maakt steeds andere gerechten voor andere gasten. De quiz en de filmpjes uit de roadshow lieten zien wat het is om voor topzaken als Hilton te werken. Het lijkt me super om daar ooit terecht te komen.’

De vmbo-roadshow is één van de interactieve voorlichtingsprogramma’s van de MyChoice-campagne van het HBI. De campagne moet de doorstroom stimuleren van vmbo-leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs om de uiteindelijke instroom in de horeca te bevorderen. De roadshow geeft leerlingen met een presentatie een kijkje achter de schermen van aansprekende horecabedrijven. In een kennisquiz krijgen de vmbo’ers vragen over horecaonderwerpen als gastvrijheid, servicegerichtheid en hygiëne.

Volgens Marjolijn Kroon, projectcoördinator Communicatie van het HBI, woonden dit schooljaar meer leerlingen dan ooit de vmbo-roadshow bij. ‘Zo’n zestig middelbare scholen, dus een kleine 7000 vmbo’ers, kregen bezoek van de roadshow. Zes leerlingen uit deze winnende klas hebben na afloop van de roadshow gekozen voor de richting Consumptief.’

Roadshowpresentator Rutger Dornseiffen noemt de afwisseling en de toonzetting de sterke punten van de vmbo-roadshow. ‘Het leukste onderdeel vind ik toch de kennisquiz, waarin leerlingen met elkaar samenwerken om vragen te beantwoorden. Samenwerken is essentieel, zeker voor een loopbaan in de horeca.’

Het Kennemer College won dit schooljaar naast de kennisquiz ook een horecacompetitie in Maastricht.

Meer berichten over Fifteen: