Deli XL wil middenklasse restaurants als klant

Deli XL wil middenklasse restaurants als klant

Het beste boekjaar in tijden, meer bezoekers op de beurs Foodservice Fair en een stabiele omzet in zorgcatering. Het gaat prima met Deli XL. Toch heeft de groothandel voor instellingen, catering en horeca nog wat te wensen. 'We willen meer middenklasse restaurants als klant.

Het onlangs door de Zuid-Afrikaanse eigenaar Bidvest afgesloten boekjaar van Deli XL was volgens woordvoerder Simon de Ridder (foto) ‘het beste ooit’. ‘De omzet bedroeg rond de 750 miljoen euro en de winst ongeveer 20 miljoen euro.’

De omzetverdeling van de groothandel is volgens De Ridder gelijkelijk verdeeld over de drie pijlers instellingen, catering en horeca. ‘Waarbij we zien dat we groot zijn in hotels en fastservice, maar dan vooral de ketens. Graag willen we meer middenklasse restaurants als klant.’

Deli XL is naar eigen zeggen marktleider in leveranties aan instellingen (35 %) en in bedrijfscatering. ‘We zijn partner van zes van de tien grootste contractcateraars. In horeca hebben we een marktaandeel van tien procent, daar zit ons grootste potentieel.’

Om dat te bereiken heeft de eigen beurs Foodservice Fair (van 21 t/m 23 september in de Americahal in Apeldoorn) een andere opzet gekregen. ‘Wij willen meer beleving bij de kok van de restaurants overbrengen. Dat lukt niet als we met onze vrachtwagens rijden’, lacht De Ridder.

Geen prijsverhoging

De beurs heeft daarom als thema ‘Helemaal mijn Deli XL’. ‘Daarmee willen we aangeven dat we ook in slechte tijden een goede partner zijn en altijd meedenken. Zeker ook als het gaat om duurzaamheid.’

Daartoe worden de bestaande huismerken omgekat naar ‘duurzaam’. Bij het koffie- en theemerk Reuser & Smulders is dat onlangs gebeurd middels aansluiting bij het Rainforest Alliance keurmerk. Daarmee draagt Reuser & Smulders bij aan de bescherming van ecosystemen en de daarvan afhankelijke mensen en dieren. De Ridder: ‘Onze andere huismerken moet ook een X percentage voldoen aan gezond en/of duurzaam. En daarbij verhogen we overigens niet de prijs.’