Amerikaan eet ondanks crisis vaker buiten deur

Amerikaan eet ondanks crisis vaker buiten deur

Meer dan de helft van de Amerikanen zegt in 2009 net zo vaak of nóg vaker buiten de deur te eten als in 2008. De Amerikaanse consument ziet uit eten als een mogelijkheid om tijd te besparen, en als een welkome adempauze in het gestreste dagelijkse bestaan.

Dat blijkt uit een studie van het Amerikaanse vakblad Restaurants & Institutions.

Wel zegt 60 procent van de ondervraagden minder te besteden in het restaurant. ‘Gasten zoeken naar manieren om hier en daar een paar dollars te besparen, terwijl ze willen blijven profiteren van het gemak en het plezier van uit eten’, aldus de onderzoekers.

Goede restaurants reageren door de gast de keuze te bieden uit kleinere porties en ‘shareables’. Bovendien worden ze familievriendelijker, en verzinnen ze manieren om de gast meer waar voor zijn geld te bieden.

Opvallend is dat de gasten enthousiast zijn over het onderhouden van contact met het restaurant via internet. 29.1 procent is geabonneerd op een online newsletter; 21.5 procent doet mee aan online loyalty programma’s; én 11.8 procent bezoekt restaurantprofielen op social-networksites, zoals Hives in Nederland.