Die harde conclusie komt van Trendbox. Het bureau deed onderzoek onder ruim vijfhonderd mensen, die regelmatig wijn drinken in restaurants en cafés. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Nederlands grootste wijnimporteur Oud Reuchlin & Boelen uit Zoetermeer.
Het bedrijf, dat 275 jaar bestaat, overhandigde dinsdag het boekje 'Ik verkoop wijn in de horeca' aan Thérèse Boer, maître sommelier van driesterrenrestaurant de Librije in Zwolle.
Het boekje, met een voorwoord van staatssecretaris Marja van Bijsterveldt van Onderwijs, moet het 'handboek soldaat' worden voor de zwarte brigade in de horeca.
Trendbox concludeerde dat een derde deel van de gasten tussen de 10 en 15 euro meer wil betalen voor een goede fles wijn als de kelner er meer over weet te vertellen, zoals welke wijnen bij welke gerechten passen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat een groot deel van de ondervraagden wijn op de wijnkaart eigenlijk te duur vindt. ‘Voor een goed glas wijn wil 55 procent maximaal 4 euro per glas betalen, een derde is bereid tussen de 4 en 6 euro per glas neer te tellen’, aldus Trendbox.
Ook werd duidelijk dat de schroefdop op een fles wijn inmiddels is geaccepteerd. Ruim 70 procent vindt dat ‘de normaalste zaak’ van de wereld. Lange tijd had de schroefdop een goedkoop imago. Directeur Rudolf Bijleveld van Oud Reuchlin & Boelen zegt dat dat er nu wel af is.