Driesterrenkok trots op convenience

Driesterrenkok trots op convenience

De Belgische driesterrenkok Peter Goossens zegt trots te zijn om zijn naam te verbinden aan convenience. De eigenaar van driesterrenrestaurant Hof van Cleve is nauw betrokken bij de ontwikkeling van convenience-producten bij Unilever Foodsolutions.

In OpSmaak, het huisorgaan van Unilever Foodsolutions, zegt Goossens zich niet te schamen om zijn naam te verbinden aan convenience-producten

‘Sterker nog, daar ben ik trots op. Twintig jaar geleden zaten dit soort producten vol conserveermiddelen en zout, daarom hebben ze nog vaak een slechte naam. Maar de tijden zijn veranderd en de kwaliteit van convenience is enorm verbeterd’, aldus Goossens.

Wel stelt Goossens dat hij zelf niet met convenience werkt. ‘Op het niveau waarop ik werk, maken we natuurlijk alles zelf. Maar er zijn in België meer dan achtduizend restaurants. Die werken niet allemaal op topniveau en hebben noch de ruimte en de tijd, noch het personeel om alles zelf te maken. Ik heb achttien man in de keuken staan, maar die luxe heeft niet iedereen’.

Goossens is van mening dat koks niet zomaar naar convenience moeten grijpen. ‘Je moet eerst zelf goede sauzen leren maken. Pas al je dat kunt, kun je met convenience aan de slag. Want alleen als je het zelf onder de knie hebt, kun je proeven wat je toe moet voegen’.