Forse WK-dip voor restaurants

Forse WK-dip voor restaurants

Restaurants hebben maar liefst een kwart aan omzet ingeleverd tijdens de voorrondes van het WK Voetbal. Het aantal bezoekers was fors minder dan de 10 procent bezoekdaling tijdens het vorige WK in 2006.

Dat blijkt uit wekelijkse metingen van onderzoeksbureau Foodstep uit Bennekom. Normaal komen er 4,5 tot 5 miljoen bezoekers per week in restaurants. In week 24 en 25 waren dat er slechts 3,5 miljoen. Een daling van maar liefst 25 procent.

Tijdens het EK van 2008 steeg het restaurantbezoek nog tijdens de voetbalperiode, met 13 procent. ‘Het warme weer zal daarom ook een rol hebben gespeeld bij de lage restaurantbezetting dit jaar’, verklaart Frank Meeuwen van Foodstep.

WK-dip

De bezoekers die wel naar een restaurant gaan, besteden iets meer dan normaal. 20 Euro tegen 19 euro normaal. Bij het WK van 2006 was dat nog 17 euro en bij het EK in 2008 18 euro.

Meeuwsen: ‘Los van de WK-dip gaat het in 2010 steeds beter met het restaurantbezoek. De zakelijke markt trekt aan, en het aantal bezoeken per week komt vaker op het niveau van 2008.’

Oranje

Bij de cafés en andere drankverstrekkende bedrijven is merkbaar dat de eerste wedstrijden van het WK vooral thuis zijn gekeken. De eerste voetbalweek komt op 4,3 miljoen bezoeken tegenover 5,5 miljoen normaal. Met de goede resultaten van Oranje neemt ook de animo toe om voetbal te kijken in de horeca. De tweede voetbalweek telde al 5,4 miljoen bezoeken aan de drankensector.

Foodstep stelt verder dat het thuis naar voetbal kijken steeds populairder wordt door de toename van het aantal grote beeldschermen in huiskamers. Bij het vorige WK in 2006 waren grote beeldschermen voor thuiskijkers nog niet zo gangbaar.