Akoestiek in hoofdrol bij Innovation Award

Akoestiek in hoofdrol bij Innovation Award

Het Buro voor Akoestische Zaken is dé overall winnaar van de Horecava Innovation Award 2011. Presentatrice Annemarie van Gaal maakte dat bekend tijdens de officiële opening van de Horecava in de spiegeltent van INNOVEER!.

Jeroen Besteman ofwel Mister Akoestiek, gehuld in witte ‘uitvindersjas’, reageerde dolgelukkig op de overall award. ‘Dit is eigenlijk iets te veel voor me. Mijn vriendin is hoogzwanger, we zijn net verhuisd en nu dit. Maar fantastisch hoor.’

Zijn bedrijf biedt artistieke oplossingen om de akoestiek in horecabedrijven te optimaliseren en geluidsproblemen op te lossen. Zoals designlampen met ledlicht, opvallende grote vazen en ecologische wandpanelen gemaakt van rendiermos. ‘Deze ‘green wall’ is een natuurlijk product dat helemaal in de huidige tijd van duurzaamheid past’, aldus juryvoorzitter Karel de Vos.

De overall winnaar komt uit de categorie Interior & Design. Bij Food & Beverage ging de award naar Kate’s Cup Cakes. Vijf felgekleurde mini-cakejes naar Angelsaksisch recept. De link naar de tv-serie ‘Sex in the City’ maken Kate’s Cup Cakes een hot item op de menukaart. Behalve dat ze erg lekker zijn, sluiten ze aan bij de ‘ nieuwe nostalgie’ waar trendwatcher Hans Steenbergen voorafgaand aan de innovatiebekendmaking over repte.

De PlacePad Gastro gooide de hoogste ogen bij Equipment. Een speciaal ontwikkelde mat, die voorkomt dat snijplanken tijdens het werk verschuiven. De mat is aan beide zijden gefixeerd en plakt daardoor stevig aan zowel werkblad als snijplank. Hij is ontwikkeld door een kok. De kracht van de eenvoud won in deze categorie.

Bij Concepts & Co-Creation bleek het Smaakvrienden het winnende product. Dit inspiratieboek van Angélique Schmeinck laat via ‘culinair mindmappen’ ingrediënten, bereidingen en technieken zien die een smaakrelatie met elkaar hebben. Topkok Angelique Schmeinck reageerde: ‘Waanzinnig, ik ben superblij.’

De elfde editie van de Horecava Innovation Award telt ruim 150 inzendingen. Een groot deel van de zeventien nominaties stond in het teken van duurzaamheid. Voor het eerst in de geschiedenis van de wedstrijd werd een duurzaamheidsprijs uitgereikt. Die ging naar de koffiedik gekweekte oesterzwammen.

Green Recycled Organics (GRO) zocht samenwerking met restaurantketen La Place en agf-distributeur Vroegop-Windig. De laatste brengt de koffiedrab van La Place (220 ton per jaar) naar GRO, die het hergebruikt voor de duurzame teelt van paddenstoelen. Oesterzwammen en shii-take gaan vervolgens weer terug naar La Place. ‘Een groots initiatief op het gebied van cradle to cradle’, aldus juryvoorzitter Karel de Vos.

Alle innovaties zijn tijdens de Horecava te zien in de wereld INNOVEER! De jury bestaat uit deskundigen, vakjournalisten en horecaondernemers.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.