De Jager noemt dynamic pricing erg interessant. ‘De juiste prijs vragen op het juiste moment hangt van enorm veel factoren af. Dat is reuze interessant, maar ik merk dat er op dit moment nog niet erg veel over gesproken wordt’.
De Jager reageert desgevraagd naar aanleiding van een discussie deze week in de Misset Horeca Group op LinkedIn. Daarin wordt intensief gesproken over het werken met flexibele prijzen in restaurants zoals hotels en luchtvaartmaatschappijen al jaren doen.
‘Het prijsinstrument is zeer interessant. Het is ook een gevaarlijk middel. Je moet goed weten wat je er mee doet. Op dit moment leeft dynamic pricing nog niet echt onder restaurateurs. Mogelijk dat digitale technieken dit versnellen’, stelt De Jager
De Jager vervolgt: ‘Bijvoorbeeld wanneer de menukaart via iPad wordt aangeboden aan gasten. Wijzigingen kunnen dan heel snel worden doorgevoerd zodat de meest geschikte prijs gepresenteerd kan worden’.
Het standpunt van KHN is volgens De Jager dat elke ondernemer zelf moet nadenken over zijn prijsbeleid. ‘Met individueel prijsbeleid van de ondernemer bemoeien we ons niet. Daar moet een ondernemer zelf slim mee omgaan. Maar interessant is het wel dat dynamic pricing, al is het nu nog niet echt aan de orde merk ik.’