Neem Foodspotting.com heel serieus

Neem Foodspotting.com heel serieus

De horeca moet Foodspotting.com, een mobiele app waarbij gebruikers foto's van maaltijden maken en via internet delen, zeer serieus nemen. Dat zegt internetvoorloper Jeroen van der Schenk, in 2009 nog uitgeroepen tot E-commerce Man van het Jaar.

‘Met name voor de eetcafébranche kan dit een interessante ontwikkeling zijn om lastminute gasten te trekken’, aldus Jeroen van der Schenk over het relatief jonge internetinitiatief Foodspotting.com.

Foodspotting.com is een mobiele applicatie waarbij gasten in een restaurant of eetcafé een foto maken van een gerecht, en deze direct online publiceren. Door de koppeling aan Twitter, Foursquare en Facebook krijgt het een enorm bereik.

Net als bij veel socialenetwerkapplicaties kun je bij Foodspotting.com vrienden toevoegen. Om zo te zien wat ze hebben gegeten. Hoe meer een spotter bijdraagt en hoe meer complimenten hij krijgt, hoe meer punten er worden verdiend.

’Mobile sharing’

Van der Schenk wijst vooral op het laatste, het zogeheten ‘mobile sharing’, als trend die een belangrijke ontwikkeling doormaakt. ‘Essentieel is dat de wijze waarop gasten met elkaar communiceren structureel verandert. Een dialoog waar de horecaondernemer geen deel meer van is’.

‘Leuke restaurantgidsjes en portals als DiningCity worden vervangen door mobiele telefoons met handige apps. Tips voor een leuk tentje nodig? Dat vraag je via Twitter of Facebook aan je eigen vrienden’.

Apps

Voor de horeca ziet Van der Schenk mogelijkheden om gasten vooral te stimuleren hun ervaringen in het horecabedrijf te delen via diverse apps. Van der Schenk: ‘Dat is vele malen effectiever en voordeliger dan adverteren. Misschien wordt het tijd om de kosten van de wekelijkse advertentie in het plaatselijke suffertje te investeren in iemand die zich een x-aantal uur per week bezighoudt met deze ontwikkelingen. Of als groep restaurants dergelijke initiatieven samen oppakken’.