Ophef over restaurant-actieweken

Ophef over restaurant-actieweken

Restaurateurs maken zich druk over de veelheid aan restaurant-actieweken waarin menu's tegen scherpe prijzen worden weggezet. Neem bijvoorbeeld de RestaurantWeek van volgende week met een driegangenmenu voor 27,50.

Maar ook Iens heeft een soortgelijke actie aangekondigd. In juni zijn de Iens Diner Dagen met driegangenmenu’s voor de prijs van 20, 25 of 30 euro.

Chef-kok Jeroen de Zeeuw uit Haarlem twittert over de actie van Iens: ‘Laat ze lekker oprotten straks sta ik 52 weken per jaar goedkoop te koken! Kim van Velzen van Meetingplaza en Seats2Meat is het met De Zeeuw eens. ‘Het gaat maar door. Treurig hoor, moet weer een instapfee (119 euro - red) worden betaald.’

Maurice Blokzijl, chef de parti bij chateau De Havixhorst is zelfs bang dat hij geen normaal service meer kan draaien door alle kortingsweken.

No shows in actieweken

Ook Caroline Berends van sterrestaurant De Nederlanden in Vreeland schrok toen ze hoorde van de Iens-actie. ‘Wij hebben te maken met no shows, reserveringskosten en recensies. Maar bovenal: alleen gasten in deze weken en bijna niet meer daaromheen. Ik weet zeker dat er meer ondernemers zijn die dit als bedreiging zien voor de klandizie. Prijzen moeten zakken, maar gasten verwachten wel dezelfde kwaliteit en dienstverlening.’

De Nederlanden deed 5 keer mee aan de Restaurantweek maar ziet gasten nauwelijks terugkomen buiten de actie om. ‘We gaan zo aan het doel voorbij. Wij zien vooral gasten die elke restaurantweek terugkomen.’

Deelname stoppen

Berends betreurt het dat gasten maar weinig extra besteden buiten het vaste menu om. ‘Zeker voor de lunch staan mensen hier niet voor open. Bij het diner gaat het nog. Maar als het achterblijft is het een week doorbuffelen voor erg weinig extra netto winst.’

De Nederlanden overweegt dan ook om niet meer deel te nemen aan de actieweken. ‘Maar wij twijfelen of we zonder de extra omzet kunnen in zo’n week. Het zijn ook veel zakelijke gasten die er gebruik van maken. We zijn wel bezig om te zoeken naar vervangende business.’

‘Ik vind het in ieder geval belangrijk om te laten weten wat dit soort acties met de ondernemers doet,’ besluit Berends.