Zo wordt de Terras Top 100 samengesteld

Zo wordt de Terras Top 100 samengesteld

De Misset Horeca Terras Top 100, powered by Lipton Ice Tea, komt tot stand op basis van omzetcijfers, de sfeer op het terras en de kwaliteit van het bezoek door mystery guests. De lijst wint ieder jaar aan populariteit. Dit jaar waren er weer meer inschrijvingen dan vorig jaar. Bijna 700.

Om in aanmerking te komen voor een notering in de Terras Top 100 moet een horecabedrijf over een terras beschikken met minimaal dertig stoelen, minstens een jaar open zijn, een minimale terrasomzet hebben van € 500,- per week en de mogelijkheid bieden om ook alleen iets te drinken of iets kleins te eten.

Kort voordat de eerste terrasbezoeken stonden gepland werd op basis van opgegeven kengetallen en motivatie een schifting gemaakt door AQ Services en de hoofdredactie van Misset Horeca. Uiteindelijk zijn 250 terrassen één of meerdere keren bezocht door een mystery guest. Hierbij ook de Top 50 van vorig jaar. Met uitzondering van nummer één, Boshuys Hermitage in Oisterwijk. De winnaar van het voorgaande jaar verhuist het jaar daarop naar de Eregalerij waar het drie jaar mag genieten van de behaalde titel.

De eerste terrasbezoeken konden al begin april worden afgelegd door de mystery guests van AQ Services. Deze mannen en vrouwen hadden als taak het bezoek te waarderen op basis van meerdere objectieve criteria, waaronder service, locatie, assortiment en hygiëne. Op basis van deze bezoekronde is de lijst teruggebracht tot honderd bedrijven.

In de tweede ronde – vanaf mei - is de top 25 een tweede keer bezocht door een mystery guest. Op basis van deze bezoeken is de volgorde van de beste vijfentwintig terrassen bepaald. De top 10 ten slotte is vervolgens voor een derde keer bezocht. De vijf hoogst scorende bedrijven hebben hierna half juni bezoek gehad van een onafhankelijke jury. Hierna is de definitieve rangorde vastgesteld.

Uiterlijke verzorging

Tijdens ieder bezoek is door de mystery guests zwaar gelet op gastvrijheid, maar ook op commerciële exploitatie als bij-verkoop of het aanbieden van een tweede bestelling. Een belangrijk onderdeel tijdens het jureren was ook de kwaliteit van de bestellingen. Heeft het bier een mooie schuimkraag als het op tafel wordt gezet, is de koffie op temperatuur en goed gezet, is het geserveerde eten smakelijk en niet koud als het warm hoort te zijn? Ook de uiterlijke verzorging van deze medewerkers werd beoordeeld.

De lijst is mede tot stand gekomen dankzij Lipton Ice Tea. Het is echter geen voorwaarde om dit merk te schenken om in aanmerking te komen voor een positie in deze lijst. Moederbedrijf Unilever heeft evenmin invloed op de samenstelling van de lijst. Datzelfde geldt voor de campagne Fris verdient een flesje. Ook een belangrijke partner van deze Top 100. Het wel of niet gebruiken van de glazen horecafles is niet van invloed op een positie in deze lijst.