Restaurants scoren goed op recensiesites

Restaurants scoren goed op recensiesites

Restaurants worden op recensiesites goed tot zeer goed beoordeeld door consumenten. Zware onvoldoendes worden bijna niet uitgedeeld. Er zijn ook geen aanwijzing dat juist ontevreden gasten geneigd zijn een recensie achter te laten op het web. Dit in tegenstelling tot het beeld dat bij veel restaurateurs leeft.

Dat blijkt uit onderzoek. Media Intelligence Lab keek naar de stand van zaken op het gebied van gepubliceerde ratings en reviews op restaurantwebsites, gegeven door consumenten. Het veldwerk werd verricht in het eerste kwartaal van dit jaar.

Daaruit blijkt dat over het algemeen mensen restaurants een voldoende of meer geven. De meest gegeven cijfers liggen tussen die van rapportcijfer zes en acht. Er zijn bijna geen consumenten die een zware onvoldoende geven.

Een veelgehoord bezwaar is dat juist ontevreden klanten geneigd zijn om recensies achter te laten. Met de gevonden cijfers vinden we geen aanwijzingen dat dit daadwerkelijk ook zo is, concluderen de onderzoekers.

Verder concludeert het rapport dat het aantal gerecenseerde restaurants het hoogst is op Google. Belangrijk hierbij om te vermelden is dat Google gebruikt maakt van recensies van andere websites.

Over het algemeen schommelt de gemiddelde rating op de websites tussen 7,3 en 8,0. De onderzoekers melden dat er geen grote verschillen zitten tussen de verschillende websites.

De laatste weken is er veel te doen over restaurantrecensies. Horecabedrijf MANNA in Nijmegen ging zelfs zover dat het studenten op riep om in ruil voor wijn positieve recensies te posten. Doelstelling van de actie is volgens MANNA om met de neprecensies aan te tonen dat horecabedrijven last hebben van anonieme recensies.

Tip

Bekijk hier de samenvatting van het onderzoeksrapport