Kooy: 'Michelinrestaurants niet mijn doelgroep

Kooy: 'Michelinrestaurants niet mijn doelgroep

Albert Kooy, voorvechter van de Nieuwe Nederlands Keuken, richt zich in zijn strijd voor kwaliteit en duurzaamheid op de grote groep onder de top én de thuiskoks. 'Ik heb geen Michelingids nodig, omdat die restaurants niet tot mijn doelgroep behoren.

De Meesterkok reageert hiermee op het artikel dat MissetHoreca.nl vorige week publiceerde naar aanleiding van een interview met Liwwadders.nl. Daarin vertelde Kooy dat hij de Michelingids alleen koopt om te kijken waar hij niet moet eten. ‘Bij die restaurants is het ambacht al aanwezig en is de kwaliteit top, zij vallen dus niet binnen mijn aandachtsgebied.’

Volgens Kooy gaat het hem om de segmenten daaronder én de vele thuiskoks. ‘Binnen die doelgroepen wordt nog te veel gewerkt met kant-en-klaarproducten en pakjes en zakjes. Daar kom ik tegen in het geweer. Ik strijd tegen smaakvervlakking’

De grondlegger van de Nieuwe Nederlandse Keuken wil Nederland vanuit zijn rol als kok op een goed niveau brengen. Daarbij hanteert hij zijn vijf principes van goed eten: eetcultuur, gezondheid, natuurlijk eten, kwaliteit en winst.

‘Nederland krijgt nogal eens het verwijt dat het geen eetcultuur heeft, dat komt door de rol van de industrie en de koks die te veel terugvallen op die producten. Als we daar met zijn allen wat aan doen, dan zal blijken dat we in ons land wel degelijk een eigen cultuur hebben.

Eind dit jaar hoopt Albert Kooy zijn derde boek over de Nieuwe Nederlandse Keuken uit te brengen.