Stoelendans in Restaurant Week

Stoelendans in Restaurant Week

Het gebruik van Twitter als wapen tegen de vele annuleringen tijdens de Restaurant Week, heeft volgens directeur Jeroen van den Brink van organisator DiningCity geleid tot een 'stoelendans'. 'Gasten annuleerden hun eigenlijke reservering als er plaatsen vrij kwamen bij een restaurant op een hoger niveau.

3508 annuleringen, een no show-percentage van 0,7 procent, een gemiddelde bezetting van 49 procent, een gemiddelde besteding van 55 euro en 5439 nieuwe reserveringen. Dat zijn volgens directeur Jeroen van den Brink van organisator DiningCity de cijfers van de afgelopen Restaurant Week.

Nieuwe reserveringen door Twitter

Voor het eerst werden de annuleringen, die traditioneel hoog zijn tijdens de Restaurant Week, ‘real time’ doorgegeven via Twitter. Daarvoor was het account @LMRWNL aangemaakt. ‘We denken dat dit sterk heeft bijgedragen aan de hoeveelheid nieuwe reserveringen’, verklaart Van den Brink.

Via het account werden 6922 tweets verstuurd. Van den Brink: ‘3508 annuleringen, de andere waren testtweets. Veel van deze annuleringen zijn opnieuw gereserveerd, waardoor het aantal reserveringen voor het eerst is toegenomen. Daaronder zelfs 5439 nieuwe reserveringen.’

Het doorgeven van die annuleringen via Twitter, heeft volgens Van den Brink geleid tot een stoelendans. ‘Gasten kozen voor een upgrade van hun reservering. Als ze via Twitter zagen dat er plaatsen vrij kwamen bij bijvoorbeeld een sterrestaurant, dan reserveerden ze die en annuleerden ze hun eigenlijke reservering bij een eetgelegenheid op een lager niveau.’

Annuleringen bijgehouden op andere site

Op de website Weeten.nl/LMRWNL werd afgelopen week een overzicht bijgehouden van het aantal annuleringen tijdens de Restaurant Week. Daarop worden er 8423 gemeld.

Van den Brink zegt niet op de hoogte te zijn (geweest) van dit initiatief en de doelstelling ook niet helemaal te begrijpen. Als dit een overzicht is van de door DiningCity verstuurde tweets, dan klopt het aantal annuleringen volgens hem niet. ‘Wij hebben 3508 annuleringen binnen gekregen, die daarna via Twitter opnieuw zijn aangeboden.’

Gemiddelde besteding iets omlaag

Het no show-percentage noemt Van den Brink ‘zeer laag’. ‘Slechts 0,7 procent. Het feit dat wij drie reminders naar de gasten sturen ter voorkoming van de no show, heeft effect.’

De gemiddelde besteding per gast daalde van 58 euro naar 55 euro. Van den Brink denkt dat dit te maken heeft met de negatieve economische berichten in de media tijdens de Restaurant Week. De gemiddelde bezetting lag op 49 procent.’

Later deze week maakt DiningCity bekend welke restaurants het beste zijn beoordeeld tijdens de actieweek. De vijf beste per regio bieden hun menu begin april opnieuw een week aan onder dezelfde voorwaarden.