Belgen geven minder uit in horeca

Belgen geven minder uit in horeca

De Belgische horeca heeft het zwaar. De omzet is in de eerste helft van het jaar met maar liefst 8 tot 12 procent gedaald. Belgen gaan niet minder vaak naar horecazaken, maar geven per bezoek minder uit.

Dat zegt Luc de Bauw van Horeca Vlaanderen, de belangenvereniging voor Belgische horecabedrijven.

‘De eindejaarsfeesten waren het laatste moment dat er nog eens ongedwongen geld werd uitgegeven in de horeca. Sindsdien houden de restaurant- en cafébezoekers de vingers op de knip’, aldus De Bauw in De Standaard online.

De Bauw stelt dat er per horecabezoek minder wordt uitgegeven. ‘Dat zien we bijvoorbeeld al bij de wijnkeuze. Vroeger primeerde bijna altijd de smaak, maar meer en meer wordt ook het prijskaartje bekeken. Zo wordt op restaurant al eens sneller voor de huiswijn gekozen en liggen ook de wereldwijnen beter in de markt, ten nadelen van de klassieke Franse wijnen.’

Verder kiezen Belgen meer voor een bezoek aan een brasserie of eetcafé. Dit gaat ten koste van een restaurant. Toprestaurants hebben minder te maken met een terugloop. Dit omdat ze een meer trouwe en kapitaalkrachtige klantenkring hebben.

In de Belgische cafésector zijn ook ontwikkelen gaande de eerste helft van dit jaar. De Bauw: ‘We zien in de meer toeristische cafés dat er minder pils gedronken wordt, maar dat er meer gekozen wordt voor speciaalbieren. In de dorpscafés zien we dat de consumptie contact blijft’.