Chefs weten weinig van duurzame vis

Chefs weten weinig van duurzame vis

Volgens Ingrid Sloots, Marketing manager bij Unilever Foodsolutions weten chefs weinig over duurzame vis. Daarom komen Unilever en Sligro met een gezamenlijke campagne: 'de smaak van duurzame vis'.

Sloots zegt dat chefs nog weinig durven te experimenteren met vis. ‘Chefs weten vaak niet welke vis duurzaam gevangen of gekweekt wordt. Maar als chef kun je veel doen om een bijdrage te leveren aan de strijd tegen overbevissing en het is daarom belangrijk dat zij begrijpen welke vis duurzaam is.’

Daarom komen Unilever en Sligro met een campagne. Ze willen restaurants aanmoedigen om te koken met duurzame vis. Stichting De Noordzee en het Wereld Natuur Fonds kwamen al met de VISwijzer. Die gebruiken de beide bedrijven in hun campagne.

Sloots vindt de VISwijzer een handig hulpmiddel voor de chefs. ‘De chef krijg daarmee een helder overzicht in welke vis ze met een goed gevoel kunnen serveren en welke ze beter kunnen overslaan.’, aldus Sloots. ‘Daarom is deze VISwijzer de leidraad geworden in de campagne.’

De brochure bevat verder recepten en tips om duurzame vissoorten te bereiden. Er is ook aandacht voor de ‘vergeten’ vissoorten zoals schelvis, makreel en snoekbaars . Ook voor vissoorten uit ongerepte gebieden zoals koolvis en Sockeve zalm uit Alaska.