Consument zoekt goedkoper alternatief voor horeca

Consument zoekt goedkoper alternatief voor horeca

De consument blijft zoeken naar goedkopere alternatieven om buiten de deur te eten. Zaken als Subway profiteren, de klassieke horeca ondervindt het nadeel. Toch verwacht het Food Service Instituut dat de horeca het jaar afsluit met een kleine omzetplus van 0,4 procent.

Deze plus wordt echter tenietgedaan door prijsstijgingen waardoor het rendement onder druk blijft staan. Bovenstaande blijkt uit de beleidsmonitor 2012 die op 20 september verscheen.

Andere formules die ook profiteren van de zoektocht naar goedkopere alternatieven zijn La Place, Ikea, Hema, New York Pizza en McDonald’s. De traditionele restaurants (zowel Nederlandse als Chinese) verliezen terrein ten koste van fastserviceformules en eetcafés. Volgens het FSIN is de populariteit van kortingsbonnen en actieweken enorm. ‘Consumenten speren massaal naar eetvoordeeltjes.’

Het FSIN verwacht dat het aandeel foodservice in de totale foodmarkt in 2011 en 2012 verder gaat dalen. In 2010 was dit aandeel nog 32,3 porcent. Onder foodservice vallen horeca, catering en de gemakswinkels. Gemiddelde besteding en bezoekfrequentie nemen volgens het FSIN af.

Omzetverschuiving

Foodservicer verloor in 2009 en 2010 in totaal 928 miljoen euro, ruim 400 miljoen hiervan ging naar de consumptie thuis, vooral de supermarkten profiteerden. De horeca alleen verloor in die periode 860 miljoen euro.