Crisis zorgt voor nieuwe trend

Crisis zorgt voor nieuwe trend

Restaurants en fastfoodzaken krijgen tikken van de kredietcrisis. Daarom verwacht directeur Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), een onafhankelijk kennisinstituut op het gebied van buitenshuis eten, een nieuwe trend bij restaurants en broodjeszaken.

Restaurants zullen goedkope voordeelmenu’s aanbieden en luxe broodjeszaken zullen hun omzet op peil proberen te houden, door naast hun dure broodjes ook goedkope broodjes te gaan verkopen.

‘In plaats van een toename van de omzet met 4 procent, waar dit jaar op was gerekend, is er dit jaar waarschijnlijk helemaal geen sprake van groei. Ook het volgend jaar zal de omzet niet groeien’, zegt Grievink in het AD.

’Schappelijkere prijs voor broodje brie’

Volgens Grievink zal de consument, die in 2009 de hand op de knip gaat houden, zijn levensstijl proberen te behouden. ‘Hij zal naar goedkopere varianten zoeken. We noemen dat het trading down effect. Het broodje brie blijft men eten, maar men zoekt een schappelijkere prijs.’

Voordeelmenu’s

Ook bij de restaurants zal het wat minder worden. ‘Bij de toprestaurants als een Jonnie Boer verwacht ik geen grote problemen. Die staan vooral de middenklasse-restaurants te wachten. Denk bijvoorbeeld aan het dorpsrestaurant, dat relatief duur is en hoge kosten heeft. Dat kan de crisis het hoofd bieden door met voordeelmenu’s te komen.’

Horecazaken bij grote winkels hebben profijt van crisis

Grievink voorziet een goede toekomst voor eetgelegenheden die tussen de traditionele horeca en de AH-to-go-achtigen in zitten. ‘Dat zijn de casual zaken waar je binnen nu en twee uur kunt eten en waar je ook met je laptop kunt werken. Het zijn niet echt de trendy zaken, maar zaken waar het gezellig is en waar mensen zich thuis voelen. Eetcafés kunnen ook die kant op bewegen. Ook koffie- en broodjeszaken, goedkope wokrestaurants en de horeca bij grote winkels, zoals Ikea, Hema, Intratuin en La Place zullen profiteren van de crisis.’