Het gaat om de logo’s van American Express, Jumbo Supermarkten en Douwe Egberts. Van Zuiden: ‘Deze bedrijven betalen mee aan onze reis zodat wij ons hier voor arme kinderen kunnen inzetten. Als beloning voor hun financiële bijdrage prijkt het logo op de bus. Eigenlijk moet ik er alleen maar om lachen. Wat moet je ermee? Zielig toch?’
Meer media-aandacht
De FIFA legt de Culibus geen boete op. ‘Dat moest er nog eens bijkomen. Dan maken ze zichzelf helemaal belachelijk,’ vervolgt Patrick van Zuiden zijn tirade. ‘Deze actie levert alleen maar media aandacht op in het voordeel van ons en onze donateurs. Een averechts effect noem ik dat.’
Kinderen gelukkig
Woensdag heeft de Culibus voor 240 kinderen uit een township nabij Kaapstad gekookt. ‘Daar doen we het voor. Je zag de kinderen intens gelukkig worden van iets simpels als een maaltijd. Dat was geweldig. Die gedachte houden we dan ook maar in ons achterhoofd.’