De Hoefslag alweer verkocht

De Hoefslag alweer verkocht

Krap zeven maanden nadat restaurant De Hoefslag in Bosch en Duin werd verkocht, is het alweer in andere handen. De vastgoedinvesteerders Evert Kroon en Guus Boon hadden de stenen al in bezit, en hebben nu ook de exploitatie van het restaurant gekocht van Johan Neppelenbroek, die zich na zeven maanden terugtrekt uit het befaamde restaurant.

Boon zegt vertrouwen te hebben in de toekomst van De Hoefslag, die hij en compaan Kroon in de handen van restaurantmanager Robert Leusink leggen. Leusink wordt naast maître van het restaurant ook directeur van de exploitatiemaatschappij. ‘Over twee jaar moet die ster terug. Dat móet!’, vindt Boon.

Boon is verbolgen dat Michelin geen melding meer maakt van het restaurant, en dat ook Lekker De Hoefslag schrapte uit de gids. ‘Ik heb er zelf niet zoveel mee, maar het brengt wel veel extra gasten.’

Neppelenbroek is niet zo blij met de makkelijke uitspraken van Boon over de verkoop. ‘Het personeel is nog niet volledig ingelicht. Het is jammer dat ze het in de media moeten lezen.’

Te vroeg

Leusink werkte negen jaar geleden al eens bij De Hoefslag. Hij kwam vlak na de vorige verkoop over van de Kastanjehof en krijgt volgens Boon de volledige vrijheid. ‘Wij blijven financieel verantwoordelijk, maar we komen niet uit de horeca.’

Leusink zelf noemt het een mooie uitdaging, die wat hem betreft een jaar te vroeg komt. ‘Ik ben hier pas kort, en was graag nog een jaar met Johan doorgegaan.’ Wel deelt hij de ambitie van Boon, en wil binnen twee jaar De Hoefslag terug hebben in de top-100 van Lekker en een ster.

‘Ons restaurant moet weer de huiskamer van het Gooi en omgeving worden. De Hoefslag moet weer op de kaart.’ Om dat te bereiken zal hij de filosofie van Neppelenbroek voortzetten, en de nasleep van de eerdere negatieve publiciteit moeten afschudden. ‘Maar de vaste gasten komen weer terug, en zijn enthousiast.’

Alles of niets

Neppelenbroek zelf vindt het enorm jammer dat hij maar zo kort eigenaar was van het Bosch en Duinse restaurant, maar kon niet anders. ‘Lichamelijk en geestelijk ging het niet meer. Dan moet je er mee ophouden voor je er aan onderdoor gaat. Ik stop radicaal, omdat ik niet iets half kan doen. Het is alles of niets.’

Hij heeft zelf aangegeven bij Boon dat hij er mee wilde stoppen, en heeft in goed overleg de zaak overgedaan. ‘Het is verdrietig’, zegt Boon. ‘Het is een goeie kerel, die ik al ken van toen hij 16 jaar geleden De Hoefslag had. Maar hij is veranderd, dat hoor ik ook van mensen om hem heen.’

Zakelijk

Neppelenbroek maakte kort geleden bekend van De Hoefslag af te willen, en meteen meldden zich partijen voor de koop van de exploitatie. Volgens Boon waren hun plannen echter veel te zakelijk. Een zaak als De Hoefslag verdient volgens Boon meer gevoel, dus besloot hij het zelf te kopen met buurman en zakenpartner Kroon.

Hoeveel ervoor betaald is, wil de partijen niet zeggen. ‘Wij hebben het in eerste instantie aan Neppelenbroek gegéven', zegt Boon. 'We hebben toen niets gerekend voor goodwill en een gunstige huur berekend. Hij heeft vervolgens geïnvesteerd in het interieur. Daarvoor hebben wij hem nu volledig schadeloos gesteld.’

Hotel dicht

Boon noemt zich, met Kroon, ‘redder van De Hoefslag’. Eerder al behoedden zij de zaak van de ondergang toen Marck-Paul Post, die vijftien jaar eigenaar was, de boel verkocht. Boon en Kroon kochten in juli 2007 het vastgoed, Neppelenbroek kocht de exploitatie. ‘Post wilde alleen maar zijn zakken vullen met De Hoefslag. Jaren is er niet geïnvesteerd, er was groot verloop in personeel. Nu gaat het weer de goede kant op.’

De eigenaren zijn overigens niet van plan het hotel er ook bij te kopen. Volgens een woordvoerder van de Kroon Group gaat het hotel, dat nog steeds eigendom is van Post, nog deze zomer dicht. Vorig jaar sloot Post al hotel Heidepark in Bilthoven, om zich met het vrijgekomen geld volledig te richten op een hotelproject in Argentinië.

Zie ook:

Bekijk deze collectie

Inrichting

Bij de inrichting van je horecazaak en je terras komt veel kijken. Je wilt dat de sfeer past bij het concept en je gasten aanspreekt. Er zijn veel aspecten waar je rekening mee moet houden. In deze collectie tips en inspiratie op het gebied van interieur en exterieur: van het interierontwerp tot meubilair en van routing tot sfeer.