Eigen koffielabel voor François Geurds

Eigen koffielabel voor François Geurds

Topkok François Geurds, vorige week nog bekroond met een Michelinster, komt volgend jaar met een eigen koffielabel. De patron-cuisinier van Ivy in Rotterdam is niet te spreken over de meeste koffie die in de Nederlandse horeca wordt geschonken.

Exacte details over het label zijn nog niet bekend. Zo laat Geurds Missethoreca.nl weten. Wel is duidelijk dat koffiekenner en –liefhebber François Geurds rechtstreeks met koffieboeren zaken gaat doen en dat hij geen gebruik maakt van blends. ‘Het wordt allemaal single vintage koffie, van arabica bonen afkomstig van één enkele plantage en van één jaar.

Herkomstlanden van de bonen kunnen Brazilië, Ethiopië of Colombia zijn. Daar is nog niets over zeker. Het zal ook per seizoen wisselen. In de winter drink je andere koffie dan in de zomer.’

In den Rustwat

François Geurds ontwikkelt het koffielabel samen met Marcel van Zomeren van het Rotterdamse restaurant In den Rustwat en De Eenhoorn uit Kampen. De koffie van Geurds en Van Zomeren komt niet in de groothandel. ‘Nee. Het is een exclusief label. Wellicht komt naast Ivy en In den Rustwat, beschikbaar voor de betere restaurants, maar we gaan het in ieder geval niet via de groothandel verspreiden.’

Koffie bewaken

Geurds wil met zijn eigen koffielabel de essentie van koffie bewaken. ‘Er wordt in Nederland veel flutkoffie geschonken. Dat ligt aan de slechte kwaliteit van de bonen, maar er is ook te weinig kennis over koffiezetten.’