El Harouchi maakt maaltijden KLM

El Harouchi maakt maaltijden KLM

Mohammed El Harouchi, chefkok van sterrestaurant Solo in Gorinchem, heeft voor KLM drie gerechten ontwikkeld die de luchtvaartmaatschappij de komende twee maanden in haar World Business Class zal serveren.

Eerder kondigde KLM al aan een proef te starten waarbij uitsluitend duurzame vis aan boord geserveerd wordt, nu komen daar de gerechten van El Harouchi bij.

El Harouchi, van Marokkaanse komaf, maakt een stormachtige carrière door. In november 2006 werd hij door GaultMillau uitgeroepen tot 'belofte van het jaar' en kreeg Solo haar eerste Michelin-ster. Het restaurant is aangesloten bij de Jeunes Restaurateurs d’Europe, het samenwerkingsverband dat sinds 2006 de catering in KLM's Business Class verzorgt. Daarvoor deed Cees Helder dat overigens.

Noord-Afrikaans

Het eten van El Harouchi kenmerkt zich als Frans met Noord-Afrikaanse invloeden. ‘Geslaagde en verrassende combinaties maken, is mijn streven’, aldus de chef in Dag. ‘Een bijzondere combinatie ontstaat niet zomaar, er gaat een lang proces aan vooraf. Ik houd niet van gebaande paden en ga puur op de smaken af.’

De gerechten die mee gaan aan boord zijn: Gemarineerde kip in een kruidensaus met geroosterde pompoen, pruimen, lente-ui en saffraanrijst; lamsvlees ras el hanout, gestoofd met Noord-Afrikaanse kruiden en couscous en voor de visliefhebber gebakken heekfilet met truffelsaus, gemengde paddestoelen en een mousse van knolselderij.

Duurzame vis

Die heek sluit dan weer mooi aan bij het vis-beleid van KLM: de vis is duurzaam gevangen en heeft het MSC-keurmerk. Het is de eerste keer dat KLM met duurzame vis werkt. Volgens de maatschappij is het een proef en een eerste stap naar een duurzamere catering aan boord.

Goedkoop zijn de gerechten echter niet: wie ze wil proeven moet voor bijvoorbeeld een retourticket in de World Business Class naar New York zo'n 4400 euro neertellen. Welk deel daarvan naar de maaltijd gaat is niet bekend, maar eerder dit jaar maakte KLM/Air France wel bekend dat de kosten van de catering aan boord zwaar op de winst drukken.