Geen restaurantadvertenties in GaultMillau

Geen restaurantadvertenties in GaultMillau

Hoofdredacteur Jan van Lissum van Gault Millau kon het op 1 november niet nalaten om subtiel een sneer uit te delen naar andere gidsen. Dat deed hij door de 'tien geboden van Gault Millau' kort te noemen.

‘We werken alleen met gelauwerde proevers die door Gault Millau zijn aangezocht, niemand kan zichzelf aanmelden.’ Voorafgaand aan de uitreiking van de awards, maakt de hoofdredacteur nog eens subtiel duidelijk waar zijn gids staat aan de hand van de ‘tien geboden van Gault Millau’. Daarin liet hij weten dat de toon ‘positief kritisch’ is en de rapportages analytisch en systematisch zijn. ‘De prestaties op het bord zijn de enige die tellen.’ Dat laatste, is overigens ook bij Michelin een uitgangspunt maar Van Lissum noemde geen namen van andere gidsen.

Ook vermeldde de hoofdredacteur dat niemand recensies op de website van de gids kan zetten. Rapporteurs mogen niks naar buiten brengen. 'En Gault Millau heeft geen advertenties van restaurants in de gids.’ Daarmee deelde de hoofdredacteur subtiel een sneer uit naar Lekker die dat wel heeft. Ook hier noemde hij wederom geen namen van andere gidsen.

In de gids staat de filosofie van Gault Millau ook beschreven maar de tien geboden zijn niet puntsgewijs omschreven. Het intro is kort maar krachtig: ‘Het principe is simpel: in deze gids staan alleen restaurants die het verdienen om in deze gids te staan.’

Meer GaultMillau-nieuws: