Guerilla restaurant' heeft mysterie als USP

Guerilla restaurant' heeft mysterie als USP

Charlie's Burgers is hot in de Canadese stad Toronto. Het is geen restaurant, maar een concept. Gasten weten van tevoren niet waar ze zullen eten, en moeten zich laten uitnodigen.

Het mysterie en de exclusiviteit is wat Charlie’s Burgers populair maakt. Via de website of via gasten die al bij Charlie’s Burgers hebben gegeten, dienen potentiële eters een vragenlijst in te vullen over hun voorkeuren wat betreft eten. Na het indienen daarvan, wat als aanvraag voor een uitnodiging wordt bestempeld, is het afwachten geblazen.

Als de gast geluk heeft, krijgt hij een uitnodiging met daarin een tijd en een verzamelplaats, meestal een makkelijk toegankelijke openbare plaats als een park of een krantenkiosk. Daar wordt meer informatie verstrekt over de locatie van het diner, waar volgens deelnemers twintig tot dertig gasten voor worden uitgenodigd.

Onder culinaire journalisten en webloggers in de Canadese stad is een ware hype ontstaan over wie de mysterieuze chef-kok is die achter het concept zit. Via de website is geen enkele informatie te achterhalen, alleen een e-mail adres.

Een vijfgangendiner met wijn bij het ‘anti-restaurant’ kost ongeveer €75,-, en anders dan de naam doet vermoeden, staan er geen hamburgers op het menu.

Wat de ondernemer die er achter zit in ieder geval goed heeft begrepen, is de toepassing van moderne marketingmethoden: word of mouth en internet. Ook de trend van een tijdelijk restaurant op een bijzondere locatie wordt ver doorgevoerd.