nieuws

Heineken, Bavaria en Hertog Jan op tap: brouwers verdeeld

Restaurant

Zalencentrum-restaurant ‘t Putje in Oss biedt een wel heel bijzondere keuzevrijheid in pils. Zowel Bavaria, Heineken als Hertog Jan staat op de tap. Een zeldzame situatie in de Nederlandse horeca. De brouwers zijn verdeeld.

Heineken, Bavaria en Hertog Jan op tap: brouwers verdeeld

Volgens de brouwers is het aantal zaken dat drie Nederlandse toppilseners op de tap heeft op één hand te tellen. ’t Putje in Oss (uitgebaat door vader Tonnie en dochter Monique Verstraten) is dus redelijk uniek met zowel Bavaria, Hertog Jan en Heineken op de tap. Wat vinden de brouwers van deze situatie?

Heineken juicht het toe. ‘Deze situatie is ideaal. Omdat de consument kan kiezen. Net als in de supermarkt. Het is dus concurrentie op basis van merk en kwaliteit en niet op cash’, licht woordvoerder Hans Sjouke Koopal toe.

Concurrerend

AB Inbev (Hertog Jan) meldt bij monde van Annemieke Matthijsen: ‘Het is passend voor sommige zaken om meerdere biermerken naast elkaar te hebben. Zo kennen wij de Belgium Beercafe’s, waar naast alle bieren van AB InBev ook andere bieren geschonken worden om de consument een veelheid aan bieren te kunnen aanbieden, passend in het karakter van een Belgium Beercafe.’

Peer Swinkels (Bavaria): ‘Uiteraard heeft een zelfstandige eigenaar de vrijheid om voor een bepaald merk of voor meerdere merken te kiezen. We kijken graag samen met de ondernemer naar mogelijkheden om Bavaria of een van onze andere merken te schenken, ook als we naast twee concurrerende bieren op de tap staan.’

Financieringsbehoefte

Drie brouwers onder een dak, kan dit een trend worden? Daarover verschillen de brouwers nog meer van mening. Heineken’s Koopal: ‘Het is nog geen trend maar we hopen dat het dat wel wordt en juichen het dus toe. Ondernemer is niet aan brouwer gebonden en kan gaan en staan en ieder merk voeren wat ie wil.’

Swinkels van Bavaria: ‘Dat ligt genuanceerd. In principe is keuzevrijheid voor de consument een prima zaak. De consument zal uiteindelijk echter ook betalen voor die keuzevrijheid. Immers, doordat er meerdere merken op de tap staan wordt er per merk per horecazaak minder bier verkocht. Daarnaast zien wij dat veel horecazaken nog steeds behoefte hebben aan financiering door brouwerijen. Wanneer die financiering verstrekt wordt is het logisch dat deze alleen verstrekt wordt onder voorwaarde van exclusiviteit. Daardoor geniet de horecaondernemer ook meer privileges. Mochten horecaondernemers ervoor kiezen om geen financiering vanuit de brouwerij nodig te hebben, dan is het uiteraard aan de ondernemer om te bepalen welke bieren er op de tap komen. Wij zien echter nog geen verandering in die financieringsbehoefte.

Matthijsen (AB Inbev): ‘De huidige marktwerking werkt volgens AB InBev prima. Vanwege het verstrekken door een brouwerij van tapmaterialen, het nemen van bedrijfsrisico (huurpanden), geven van advies etc. is de opzet van de huidige markt prima. AB InBev kan de ondernemer ook meerdere biermerken aanbieden. AB InBev is overigens enige tijd (ongeveer 2 jaar) geleden gestopt met het verstrekken van financieringen en borgstellingen, daar staat AB InBev nog volledig achter.

Aanraders

Wat raden de brouwers aan als horecaondernemers hun gasten keuze uit bier/pils willen aanbieden? Swinkels: ‘Het is lastig om hier een eenduidig antwoord op te formuleren. Sowieso is het belangrijk dat de consumenten dan weten wat ze drinken. Dat betekent dus dat ieder bier in het juiste glas, uit de juiste tap en met het juiste viltje geschonken dient te worden. Daarnaast is het voor veel horecaondernemers aan te raden om naast een pilsmerk een speciaalbier, bijvoorbeeld het trappistenbier La Trappe op de tap te zetten. Er wordt vaak alleen gekeken naar pils, terwijl juist de speciaalbieren op de tap vaak van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de horecaondernemers. Bavaria heeft de consument in dat geval een mooie merkenportefeuille te bieden.’

‘Wij raden ondernemers aan om naar de smaak van de klant te vragen en dan pils/bier voor te stellen’, aldus Koopal. ‘Als de gast bijvoorbeeld houdt van iets hoppiger bier dan kom je al snel bij Brand uit, voor een lekkere full flavour bier zou ik Heineken nemen, bij een stevig moutig seizoensbier denk ik aan Dubbelbock en voor een wat zachter en gecarameliseerde smaak kom je uit bij Amstel.’

Matthijsen: ‘AB InBev heeft een heel mooi bierportfolio. Van vier diverse soorten Jupiler naar authentieke Hertog Jan (pils, Karakter, Oerblond, Herfstbock, Weizener, etc.), naar Dommelsch. Maar ook merken als Hoegaarden (om witbier aan te bieden aan gasten), Leffe en Becks.’

Meer over dit onderwerp (onder meer de aanpak van de ondernemer) in de nieuwe Misset Horeca.

Reageer op dit artikel