Horeca wil pinnen stimuleren

Horeca wil pinnen stimuleren

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) begint met een campagne om het pinnen in horecagelegenheden te stimuleren. Nu blijft de horeca nog ver achter met mogelijkheden om met een pinpas te kunnen betalen.

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat vorig jaar in 56 procent van de horecagelegenheden kon worden gepind. Bij winkelbedrijven ging het al om 70 procent.

KHN wil die achterstand inhalen. Zo gaat de organisatie haar leden wijzen op de voordelen van pinbetalingen en kunnen er tegen korting pinapparaten worden aangeschaft.

Vooral in kroegen wordt nog weinig met pin betaald. ‘Veel ondernemers denken dat het nog heel duur is en veel rompslomp geeft. Maar dat is niet zo’, aldus een woordvoerder van KHN.

Ook praktische problemen kunnen een rol spelen. Zo is er vaak bij kroegen met een lange bar vaak maar één pinapparaat aanwezig. ‘Wij willen echter benadrukken dat pinbetalingen veel veiliger zijn.’