ICT-ers in de leer bij restaurant

ICT-ers in de leer bij restaurant

Medewerkers van het ICT bedrijf Itility uit Eindhoven stuurt zijn medewerkers op horecatraining in het Hilversumse restaurant Lust. De ICT-ers worden in de horeca getraind op hun klantgerichtheid, teamwork en leiderschap.

Volgens het restaurant en het consultancybedrijf zijn er veel overeenkomsten tussen de belangrijkste vaardigheden voor een restaurantmedewerker en een ict-consultant.

De ICT-ers werken drie dagen mee in de bediening en in de keuken. Het compueterbedrijf streeft naar een menukaart van oplossingen. 'Dat is net als de kaart in een restaurant', zegt eigenaar Peter Schepers. 'Om snel aan de slag te kunnen, doen we altijd een intake met de klant om te kijken wat zijn probleem is en hoe wij kunnen helpen. Zie dat als het opnemen van de bestelling.'

Teamwork

Verder zet het bedrijf altijd teams in bij een klant en niet een persoon. 'Ieder persoon in het team vervult een vastgestelde rol. Dat lijkt het de werkwijze van Lust.

'Iedereen heeft bij ons een taak en is zich bewust van zijn rol in het team', zegt eigenaresse Sharon van Lust. 'Enkel en alleen als iedereen zijn toegewezen rol vervult loopt het team geolied. Pakt iemand zijn taak niet goed op of neemt iemand werk van een ander over, dan ontstaan de opstoppingen, stress en gaan er dingen mis.'

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.