Slakkenkweker Aad Mostert (26), die met zijn vrouw een kwekerij heeft in Portugal, vertelt in het Financieele Dagblad over zijn initiatief. Met de slakkenkroket hoopt de Nederlander voet aan de grond te krijgen in eigen land.
Hij bezoekt restaurants die al slak op de kaart hebben staan om zijn product onder de aandacht te brengen. ‘En als maar genoeg restaurants om de kroket vragen, liggen we binnenkort vanzelf in het schap van de groothandel’, zo laat Mostert in het dagblad weten.
Fluctuerende markt stabiliseren
Over het ontstaan van het idee: ‘Europa houdt van slakken en niet van kroketten. In Nederland is dat precies andersom. We hebben de kroket ontwikkeld met de oud-compagnon van Cas Spijkers, Piet Laan.’ Volgens Mostert dé krokettenmaker van ons land.
Nederlandse koks lopen volgens Mostert niet warm voor slakken ‘omdat ze het te veel werk vinden om levende exemplaren schoon te maken’. Daar komt nog bij dat de consument in ons land niet echt van slakken houdt, aldus de kweker.
In één kroket van 30 gram gaat anderhalve slak. Omdat de markt voor levende slakken sterk fluctueert, hoopt Mostert met de kroket de omzet van enkele tienduizenden euro’s te stabiliseren.