Kweker wil met slakkenkroket menukaart veroveren

Kweker wil met slakkenkroket menukaart veroveren

Aad Mostert heeft een slakkenkroket ontwikkeld. Met de Hot Escargot, tot stand gekomen in samenwerking met de bekende krokettenmaker Piet Laan, hoopt hij een plek te veroveren op de menukaarten van Nederlandse restaurants.

Slakkenkweker Aad Mostert (26), die met zijn vrouw een kwekerij heeft in Portugal, vertelt in het Financieele Dagblad over zijn initiatief. Met de slakkenkroket hoopt de Nederlander voet aan de grond te krijgen in eigen land.

Hij bezoekt restaurants die al slak op de kaart hebben staan om zijn product onder de aandacht te brengen. ‘En als maar genoeg restaurants om de kroket vragen, liggen we binnenkort vanzelf in het schap van de groothandel’, zo laat Mostert in het dagblad weten.

Fluctuerende markt stabiliseren

Over het ontstaan van het idee: ‘Europa houdt van slakken en niet van kroketten. In Nederland is dat precies andersom. We hebben de kroket ontwikkeld met de oud-compagnon van Cas Spijkers, Piet Laan.’ Volgens Mostert dé krokettenmaker van ons land.

Nederlandse koks lopen volgens Mostert niet warm voor slakken ‘omdat ze het te veel werk vinden om levende exemplaren schoon te maken’. Daar komt nog bij dat de consument in ons land niet echt van slakken houdt, aldus de kweker.

In één kroket van 30 gram gaat anderhalve slak. Omdat de markt voor levende slakken sterk fluctueert, hoopt Mostert met de kroket de omzet van enkele tienduizenden euro’s te stabiliseren.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.