Meer vis op tafel tijdens crisis

Meer vis op tafel tijdens crisis

Het afgelopen jaar heeft de consument thuis meer vis gegeten dan het jaar ervoor. Er kwam vier procent meer vis op tafel dan in 2008. In totaal werd een bedrag aan vis besteed van 512 miljoen euro. Vooral tonijn in blik, gezouten haring, (diepvries) pangasius en zalm deden het goed.

Dit blijkt uit cijfers van het Nederlands Visbureau. De consumenten zetten gezamenlijk 57.000 ton vis op tafel.

Na twee jaar van stabilisatie liet 2009 weer een groei in het aantal kopende huishoudens zien. Ten opzichte van 2008 hebben 99.000 nieuwe huishoudens vis op tafel gezet.

Ook at de Nederlander gemiddeld meer vis: 3,6 kilo vis in 2009, ten opzichte van 3,1 kilo in 2004. Wel zijn we minder frequent vis gaan kopen, een keer in de drie weken.

De Nederlander at in 2009 in kilo’s het meest tonijn in blik, op de voet gevolgd door (diepvries) pangasius. Belangrijke omzetmakers zijn gezouten haring en zalm. Supermarkten pakken het grootste gedeelte van de omzetgroei, naast de visspeciaalzaak.

Steeds meer jonge huishoudens onder de 35 jaar zijn vis gaan kopen, maar blijven achter op de bovenliggende leeftijdsklassen. De vijftigplussers, die ook meer met hun gezondheid bezig zijn, blijven nog steeds de grootverbruikers van vis.