Milieubewuste hamburgerketen wil naar Nederland

Milieubewuste hamburgerketen wil naar Nederland

Uitbreiding in andere landen, ook naar Nederland. Max, de hamburgerketen uit Zweden, wil expanderen. Er wordt gezocht naar een partner in ons land. Die moet in ieder geval net zo milieubewust zijn als Max.

Dat zegt Pär Larshans (foto) van Max. Hij is bij de Zweedse hamburgerketen directeur op het gebied van duurzaamheid. Larshans gaf een indrukwekkende presentatie tijdens het brunchgongres van Food Service Instituut Nederland (FSIN).

Duurzaamheid is een tweede natuur geworden voor het in 1968 opgerichte en zeer succesvolle Max (121 miljoen euro omzet). Het streeft daarmee in Zweden andere grote (fastfood) bedrijven voorbij, zo toonde Larshans middels onderzoek aan. Zijn belangrijkste thema’s: duurzaamheid en (duurzaam) leiderschap.

Twee onderwerpen die rechtstreeks verband houden met de talrijke prijzen die de keten nationaal en internationaal in de wacht wist te slepen. In 2009 ontving Max daarvoor de prestigieuze Green Award in Londen.

Het duurzaamheidsprincipe wordt volledig doorgevoerd. Van boer (alleen het beste, regionale rundvlees) tot product (minder vet, minder zout, meer vezels) tot verpakking (bv. geen kartonnen box bij kidsmenu). Ook laat het de gasten precies weten hoe groot de CO2-uitstoot van ieder gerecht is, is het bedrijf direct betrokken bij diverse projecten in derde wereld landen.

Verder worden alle vestigingen voorzien van windenergie en onlangs opende Max haar eerste duurzaam gebouwde restaurant. Met onder meer gras op het dak en energiewinning. Er volgen er in deze opzet nog negen restaurants dit jaar. In 2012 wil Max 100 filialen hebben.

En Max wil expanderen. Eerst in mei dit jaar, als het eerste niet-Zweedse restaurant wordt geopend in Noorwegen. Maar Larshans geeft aan Misset Horeca aan ook te zoeken naar een partner in Nederland. ‘ Die moet dan wel in staat zijn om ons duurzame beleid door te voeren.'