'Nederlander wil liever kraanwater in horeca

'Nederlander wil liever kraanwater in horeca

Meer dan de helft van de Nederlanders wil in een restaurant naast de koffie of wijn, kraanwater kunnen drinken in plaats van verpakt bronwater. Dat blijkt uit onderzoek van WeTapWater.nl. De organisatie voert actie om kraanwater - al dan niet tegen betaling - op de kaart te zetten.

Volgens de organisatie irriteren veel gasten zich aan het feit dat restaurants duur bronwater serveren wanneer er water wordt besteld. Dat veel restaurants geen kraanwater aanbieden, noemen de onderzoekers ‘een teken dat die restaurants niet bezig zijn met duurzaamheid’. Tegenwoordig zou dat een ‘afknapper’ zijn voor veel klanten.

Duurzaam

WeTapWater is een initiatief om kraanwater te promoten. De organisatie wil dat iedereen in Nederland kraanwater kan bestellen in de horeca, gratis dan wel tegen betaling. ‘Kraanwater is goedkoper en veel beter voor het milieu dan bronwaters die soms voor bedragen tot maar liefst tien euro op de rekening staan en vanuit Frankrijk, België, Italië of zelfs vanuit Fiji worden ingevlogen.’

Volgens de organisatie zijn steeds meer klanten zich bewust van ‘de absurditeit van voorverpakt water’, en vragen klanten om een glas of karaf leidingwater in plaats van bronwater. ‘Helaas is dit lang niet altijd te krijgen. Het mag vaak niet van de eigenaar, die bang is dat hij inkomsten mist.’

Kruidenboter

WeTapWater vergelijkt het met het bekende voorbeeld van brood met kruidenboter. ‘Het ene restaurant ziet het serveren van brood met kruidenboter als service, en weet dat een stukje brood de honger en dorst alleen maar ten goede komt. Het andere restaurant denkt dat klanten hierdoor minder bestellen. Het is een vreemde en verwarrende situatie.’

Discussie

Op de LinkedIn groep van Misset Horeca is al enige tijd een discussie gaande over het al dan niet schenken van kraanwater, en zo ja: tegen welk tarief. Er zijn inmiddels al meer dan honderd reacties met uiteenlopende standpunten.

Uit een peiling op onze website, bleek dat bijna de helft van alle horecaprofessionals vindt dat ondernemers gratis een karaf water aan hun gasten moeten aanbieden.

De ondernemers die vonden dat er betaald moet worden voor een karaf kraanwater, kozen een bedrag tussen de 0,75 en 1,00 euro (10,6 procent) of tussen de 1,00 en 1,50 euro (12,8 procent). De steun van horecaprofessionals voor goedkopers dan 0,75 euro (met uitzondering dus van 0,00 euro) of duurder dan 1,50 was een stuk minder.

Facebook actie

WeTapWater maakt zich sterk om water op de kaart te zetten. Ze willen organisaties als KHN overtuigen om de wens van gasten aan hun leden voor te leggen. Om het initiatief te steunen is er een Facebook-groep opgericht: ‘Gezocht: 10.000 fans die kraanwater in de horeca op de kaart willen zetten.

Cafés of restaurants die kraanwater schenken kunnen dit via horeca@wetapwater.nl kenbaar maken, of ze nou gratis of tegen betaling kraanwater schenken. Ze worden op de WeTapWater-kaart geplaatst en ontvangen een WeTapWater sticker voor op de deur.