New Yorks restaurant heeft 'interactieve' wijnbar

New Yorks restaurant heeft 'interactieve' wijnbar

Alain Ducasses gloednieuwe restaurant Adour in het New Yorkse St. Regis hotel biedt gasten een exclusieve, interactieve wijnbar. Op de bar -die slechts plaats biedt aan vier- wordt een keuzemenu geprojecteerd, waaruit de gast met één druk op de bar kan kiezen.

De goud- en koperkleurige bar, waaraan vier krukken bekleed met geitenleer staan, is uitgerust met een ingenieus systeem. De wijnkaart wordt als keuzemenu op de bar geprojecteerd, en met lasertechnologie wordt vervolgens afgelezen welke keuze de gast maakt.

Het menu is opgebouwd als stappenplan: eerst kiest de gast of hij per glas, fles of decanteerkaraf wil bestellen, daarna kan hij kiezen uit wit, rood, rosé of bubbels, en vervolgens kan land, druif, huis en jaartal worden gekozen om tot een definitieve keus te komen.

Als éénmaal een wijn is gekozen, projecteert de computer achtergrondinformatie over de betreffende wijn op de bar.

Comback

De sommelier kan zelf de menu’s en informatie wijzigen, en bijvoorbeeld voor bijzondere gelegenheden het menu aanpassen, schrijft trendwebsite Springwise.com.

Adour is eind januari open gegaan, en wordt gezien als de ‘comeback’ van de Franse topchef in de Amerikaanse stad. Ducasse behaalt grote successen wereldwijd, maar in New York leek het nooit te lukken. Zijn eerdere project in het New Yorkse Essex House mislukte eerder faliekant.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.