nieuws

NS streeft naar zes perronrestaurants

Restaurant

NS Poort heeft nog vijf spoorweglocaties op het oog waar restaurateurs invulling kunnen geven aan het nieuwe stationsconcept 1e Klas Genieten. Afgelopen maandag was de officiële opening van Perron 4/5 volgens Tollius in Amersfoort, het eerste restaurant op een NS-station.

NS streeft naar zes perronrestaurants

Haarlem is de tweede stad waar vergevorderde plannen zijn voor een restaurant tussen de rails. Hier zijn de eerste oriënterende gesprekken met een horecaondernemer al gevoerd. Voor Amsterdam, Geldermalsen, Maastricht en Zandvoort zoekt NS Spoor – de vastgoeddochter van de Nederlandse Spoorwegen – nog naar restaurateurs die zelf invulling willen geven aan het 1e Klas Genieten-concept.

In Amersfoort zijn het Peter Gertenbach en Caroline van der Vlies van het lokaal bekende restaurant Tollius, die de kans om op het station een filiaal te openen met beide handen aangrepen. Toen de NS met het voorstel kwam zeiden ze ‘binnen een minuut’ ja.

‘Het is een zeer goede locatie. Hier stappen per dag zeventienduizend reizigers over, daarnaast vertoeven er dagelijks in de nabijheid van het station nog eens dertigduizend mensen. Als ik het hier niet voor elkaar krijg kan ik beter wat anders gaan doen’, aldus Gertenbach.

Olifant

Het enige dat vastligt bij het 1e Klas Genieten-concept is dat het gaat om monumenten op NS-stations. Hierdoor kan er niet ongelimiteerd worden gesloopt of verbouwd. Daarnaast ligt de naam ‘Perron volgens…’ vast.

Verder hebben de eigenaren van Tollius helemaal hun eigen stijl door kunnen voeren. Net als het ‘normale’ restaurant van Gertenbach en Van der Vlies – dat op 700 meter van hetzelfde station ligt – heeft Perron 4/5 volgens Tollius een donkergrijs interieur, is het voorzien van lange zitbanken en speelt kunst er een belangrijke rol in de inrichting. Blikvanger is de grote stoffen olifant van kunstenares Riette Wanders, die hoog aan het plafond hangt.

Op het Amersfoortse station voert Tollius een meer Italiaans georiënteerde kaart. Het grote verschil met zijn andere restaurant is dat hij op het station een veel bredere doelgroep heeft. Daarom op de kaart ook koffie met gebak en belegde biologische broodjes voor bij de lunch.

Reizigersstroom

De gerechten en prijzen zijn slechts in beperkte mate aangepast aan de treinreizigers. ‘We verkopen geen friet, voor fastfood zijn er hier al genoeg aanbieders. Kroketten hebben we wel, maar dan wel garnalenkroketjes met huisgemaakte mayonaise’, zegt Gertenbach.

De gerechten zijn tussen de rails wat eenvoudiger en wat lager in de prijs gezet. Van der Vlies: ‘Bedoeling is wel dat je lekker blijft zitten, een drie gangendiner neemt en je trein mist. En dat gebeurt ook. Wat dat betreft werkt de nieuwe dienstregeling, waarbij er snel weer een volgende trein komt, in ons voordeel.’

Perron 4/5 volgens Tollius draaide voor de officiële opening al acht weken op proef. De restaurateurs zijn zeer tevreden over de eerste resultaten. Vier van de zes avonden – op zondag is Tollius gesloten – zat het restaurant tussen de sporen gezellig vol. ‘sAvonds rond een uur of negen, wanneer de reizigersstroom afneemt, wordt het bij Tollius ook wat rustiger.

Het was niet geheel toevallig dat NS Spoor de eigenaren van Tollius benaderde voor de locatie op het Amersfoortse station. Pamela Bouwmeester, directievoorzitter van NS Spoor, woonde in Amersfoort en is daardoor goed bekend met de ondernemers achter Tollius. ‘Ze zijn ondernemend en in voor nieuwe dingen. Dat profiel past bij het concept 1e Klas Genieten dat wij willen uitrollen.’

Reageer op dit artikel