Opmars bier in Belgische restaurants

Opmars bier in Belgische restaurants

Belgen drinken steeds vaker bier in restaurants. De opmars van bier gaat ten koste van de wijnconsumptie. Ook bij recepties wordt bier steeds populairder. Dit maal ten koste van champagne.

Dat blijkt uit de jaarlijkse Bierbarometer, een enquête die de Belgische bierbrouwers uitvoert in samenwerking met Het Nieuwsblad.

Uit de enquête blijkt onder meer dat 25 procent van de Belgen bier drinkt in een restaurant, terwijl nog maar tweederde wijn wil. Drie jaar geleden koos nog maar achttien procent voor bier.

Op meetings en recepties kiest 24,6 procent van de bezoekers bier. Dit ten koste van champagne. Drie geleden koos nog maar 18 procent van de receptiegasten voor bier.

Volgens Theo Vervloet van de Belgische brouwers neemt dit mede toe door het feit dat steeds meer brouwers kleine receptieglazen aanbieden. Vervloet: ‘Zo’n klein glaasje bevat toch een pak minder alcohol dan wijn of champagne’.

Vervloet over de opmars van bier in restaurants: ‘Vroeger dronk men enkel in brasseries bier, bij mosselen of een biefstuk. Maar nu zien we bier echt oprukken. We doen veel inspanningen voor de biergastronomie’.