Ramptoerisme bij 't Berghuis

Ramptoerisme bij 't Berghuis

Restaurant het Berghuis in Amerongen dat twee weken geleden aangifte deed van smaad vanwege neprecensies, kreeg deze afgelopen weken veel extra klandizie. 'Ramptoerisme hè', zegt eigenaar Stella Heinen. 'Zelfs ondanks het slechte weer blijven de gasten komen. En ze zijn hartstikke positief.

Bosrestaurant-Pannenkoekenhuis ’t Berghuis in Amerongen deed twee weken geleden aangifte van smaad. Een vermoedelijke ex-werkneemster gebruikte recensiesites om het restaurant in een kwaad daglicht te stellen.

Hoewel de politie de aanvraag in behandeling heeft genomen en IP-adressen heeft gevorderd, lijkt er verder weinig schot in de zaak te zitten. Heinen: ‘Het ligt een beetje op z’n gat. Er gebeurt nu niets mee.’

Heinen hoopt nu zelf IP-adressen te kunnen achterhalen om zo achter de valse reviewschrijver aan te gaan.

Neveneffect van alle publiciteit is wel dat Heinen extra veel gasten over de vloer krijgt. ‘Er zijn mensen die iets hebben gehoord en dan komen eten. Ze zeggen dan dat het helemaal niet slecht is. Een soort van ramptoerisme dus.’

Na publicatie op MissetHoreca.nl kreeg Heinen ook nog de arbeids- en wareninspectie op haar dak. Veel bijzonders kwam daar niet uit. ‘Ik moest een plankje vasttimmeren, en van de arbeidsinspectie moest ik de pauzetijden beter noteren. Dat was het. Er is hier niets mis.’

Heinen zei al eerder op missethoreca.nl dat het heel makkelijk is om ondernemers een hak te zetten via beoordelingssites. ‘Als ondernemer heb je geen tijd om al die recensies te schrijven en te reageren. Ik doe m’n inkopen, moet open, heb nog een dochter: ik heb geen tijd om alles te lezen en te reageren. Je kunt je ergeren en doorlezen, maar daar houdt het op. Ook voor veel andere ondernemers.’