Restaurateur maakt zelf boekingssysteem met dynamic pricing

Restaurateur maakt zelf boekingssysteem met dynamic pricing

Horecaondernemer Leo van den Herik van Hook aan de Haven in Breda wil met een eigen ontworpen online reserveringstool een taboe in de restaurantbranche doorbreken. Van den Herik werkt met dynamic pricing per couvert. Hij behaalt hiermee een forse omzetverhoging.

Het idee van dynamic pricing is zeker niet revolutionair, aangezien hotels en vliegtuigmaatschappijen hier al langer mee werken. Maar voor restaurants is er nog weinig op het gebied van flexibele prijzen, weet Van den Herik.

‘In 2008 ben ik begonnen met het onderzoeken hoe jongens als RyanAir en EasyJet het doen. Aangezien ik geen geschikte softwareleverancier kon vinden, heb ik zelf een systeem ontwikkeld. Dat heb ik afgelopen jaar als pilot toegepast’, aldus Van den Herik die met Hook aan de Haven maximaal vierhonderd couverts kan ontvangen en daarvan 150 verkoopt via zijn eigen ontworpen boekingssysteem.

Omzetverhoging

Het systeem werkt met twee ‘ingangen’. Of de gast kiest op datum en krijgt dan een overzicht met data en bijbehorende prijs. Of de gast kiest voor een prijs en krijgt vervolgens een overzicht met data gepresenteerd.

Van den Herik: ‘Ik kies nu nog voor een vroegboeksysteem, volgens het motto “wie eerder boekt, krijgt meer korting”. Deze methode levert mij een omzetverhoging op van 15 tot 20 procent. Daarbij komt dat ik veel minder waste heb ik de keuken’.

Vroegboekkorting én lastminute korting

De Bredase horecaondernemer denkt er nu aan om naast vroegboekkortingen ook met lastminute kortingen te gaan werken. Daarmee wil Van den Herik het gehele boekingssysteem voorzien van flexibele prijzen.

‘Ik zal wel een taboe moeten doorbreken, want veel restaurants vinden het ongepast om voor hetzelfde bord op zaterdagavond twee maal zo veel te vragen dan op maandagavond. Maar dat is waar we wel naartoe gaan in de toekomst’, denkt Van den Herik.

Dynamic pricing

Van den Herik heeft de reserveringstool nu nog vrij onzichtbaar gepositioneerd op zijn website. Maar dat gaat veranderen. De tool gaat naar de homepage. Daarnaast zoekt Van den Herik naar collega-restaurateurs die ook interesse hebben in dynamic pricing.

Verder gaat hij onderzoeken of het ook mogelijk is om bij boekingen ook direct te laten betalen. ‘Al ben ik ben dat ik dan iets te revolutioneer bezig ben’.

Tip

In onze LinkedIn Group is inmiddels een discussie op gang gekomen over dit onderwerp. Ga naar de Misset Horeca Group op LinkedIn en praat mee!