Revolutionair prijsbeleid restaurants in de maak

Revolutionair prijsbeleid restaurants in de maak

Restaurants moeten rekening houden met drastische veranderingen van hun prijsbeleid. Restaurantexpert en sectorvoorzitter Restaurants van Koninklijk Horeca Nederland (KHN), Leo van Eeghem, kondigt grote plannen aan om dalmomenten in restaurants aan te pakken. Gedacht wordt aan het breed inzetten van schommelende prijzen zoals in de hotellerie.

Van Eeghem wil dat prijsdifferentiatie een vaste taak wordt in restaurants. Hij denkt aan het dagelijks wisselen van prijzen, om zo de bezettinggraad in restaurants beter te sturen. Wanneer de plannen van de grond komen, is er duidelijk sprake van een radicale omslag in het prijsbeleid.

Dit zogeheten yield-management is in de hotellerie een vast gegeven en heeft in die sector tot een hogere bezettingsgraad geleid. Van Eeghem denkt dat zijn sector gereed is om dit systeem ook in te voeren.

Voorwaarden

Wel stelt de sectorvoorman duidelijke voorwaarden. ‘Het moet breed worden gedragen, door restaurants en door de Sector Restaurants. Als onze plannen handen en voeten krijgen, is het mogelijk een omzetplus van 7 tot 8 procent te behalen.’

Van Eeghem, die niet bang is voor omzetderving als gevolg van zijn plan, wil op korte termijn de plannen uitkristalliseren. Vervolgens moet het zo snel mogelijk tot speerpunt worden benoemd. ‘Wij als sector komen binnen enkele weken met plannen die leiden tot aandacht voor dalmomenten. Internet zal hierbij een belangrijke rol spelen’.

Cultuuromslag

Gedacht wordt om een website te lanceren, waarop restaurateurs dagelijks hun menuprijzen aanbieden. Van Eeghem mikt daarbij op restaurants die nadrukkelijk te maken hebben met dalmomenten. De echte top - twee en driesterrenzaken - komen daarvoor normaliter niet in aanmerking.

Voor de horecaondernemer zorgt de nieuwe manier van prijzen voor een cultuuromslag. Restaurateurs moeten dagelijks de prijzen bepalen aan de hand van het aantal gereserveerde tafels. Het is de vraag of horecaondernemers open staan voor deze cultuuromslag qua prijsstelling in hun bedrijf.

OPROEP

Wat vindt u van dit plan om met verschillende prijzen te werken om zo dalmomenten tegen te gaan? Laat het de redactie in een beknopte reactie (max. 150 woorden) weten.

@ Mail de redactie...